Hoppa till innehållet

Digital psykolog tar in 85 miljoner – befarar ”pandemi i psykisk ohälsa”

Sveriges största digitala psykologmottagning Mindler tar in 85 miljoner kronor. Bland investerarna utmärker sig mediekoncernen Schibsted. ”Det är mycket blandade känslor just nu”, säger grundaren Rickard Lagerqvist.

Rickard Lagerqvist är grundare och vd för Mindler som nu fyller kassan med 85 miljoner kronor.
Rickard Lagerqvist är grundare och vd för Mindler som nu fyller kassan med 85 miljoner kronor.

Mental hälsa är på tapeten i rådande coronakris.

Experterna är ense om att den nuvarande samhällssituationen liknar både Kreguerkraschen och finanskrisen 2008 – vilka fick enorm påverkan på en stor grupp människors psykiska hälsa.

”Viruspandemin kan leda till en ny pandemi i psykisk ohälsa”, sa Mindler grundare och vd Rickard Lagerqvist till Di Digital i förra veckan.

Tajmingen på Mindlers a-runda kunde inte vara bättre.

”Vanligtvis när du stänger en runda är du uteslutande glad, men nu är det en situation som gör allting väldigt annorlunda. Det är klart vi är glada, men vi inser att vi måste spendera de här pengarna väldigt klokt nu”, säger Rickard Lagerqvist nu.

Investeringsrundan på sammanlagt 85 miljoner kronor leddes av franska Ventech, tillsammans med Schibsted Growth. Befintliga delägare som Luminar Ventures, Lundinfamiljens bolag Back In Black och spelmiljardären Fredrik Westers bolag Kichi Invest har alla försvarat sitt ägande.

Pengarna ska, som det heter, användas till expansion ut i världen.

Mindler finns i dag i Sverige och i Nederländerna med totalt 250 anställda över de två marknaderna. 

”Vi är redan mitt uppe i vår expansion och kommer snarare att omvärdera och accelerera vissa delar på grund av coronakrisen. Vi kommer till exempel att växla upp i Nederländerna, som är värre drabbade än Sverige. Men vi ser att flera marknader – Tyskland, Frankrike och Storbritannien – nu öppnar upp för digital vård på ett helt nytt sätt, och det gynnar förstås oss”, säger han.

Enligt Rickard Lagerqvist är det svårt att välja vilka marknader att de välja i vilken ordning, eftersom problematiken med psykisk ohälsa ser väldigt lika ut i hela västvärlden.

Kajsa Gatenback, investeringsansvarig på Schibsted Growth, säger att Mindler har vad som krävs för att breda till en förbättrad mental hälsa i samhället.

”Med en helt digital patientresa kan Mindler öka kvaliteten, effektiviteten och tillgängligheten av psykisk vård. Schibsteds förhoppning är att med en tjänst som Mindler kommer ännu fler människor få det stöd och den vård de behöver”, säger hon.

Mindler har redan rekryterat 70 nya psykologer i Sverige för att hantera effekterna av coronakrisen. Men enligt Rickard Lagerqvist är det inte en enda förstärkningen som behöver göras.

”Vi har ju en motsatt situation jämfört med många andra techbolag och växer just nu. Så det känns bra att vi kan ta över några av de personer som tvingats lämna andra bolag. Vi behöver bland annat rekrytera till vårt techteam”, säger Rickard Lagerqvist.

Läs mer: Rusning till nätpsykologer: ”Coronakrisen kan följas av pandemi i psykisk ohälsa”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera