Annons

Digitalt menybolag plockar in 35 miljoner kronor – blickar utanför Europa

Andreas Stormvinges bolag Future Ordering har bland andra Max (till höger) som kund.
Andreas Stormvinges bolag Future Ordering har bland andra Max (till höger) som kund. Foto: Press.
Future Ordering, som levererar mjukvara till restauranger, tar in 35 miljoner kronor i en nyemission som leds av Brightly Ventures och Bonnier Ventures. Nu väntar expansion utanför Europa och en fördubbling av antalet anställda. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bolaget, som startade 2016 med rötterna i Luleå, utvecklar en plattform för onlinebeställningar via webb, app och kiosk till restaurangkedjor. Bland kunderna finns bland andra hamburgerkedjan Max och bensinmackskoncernen Circle K.

Under 2019 omsatte bolaget 17,7 miljoner kronor och det har i dag 40 anställda i Stockholm och Luleå. Med hjälp av nyemissionen räknar Future Ordering nu med att fördubbla personalstyrkan inom två år och öppna kontor på marknader utanför Europa.

Med i nyemissionen är även existerande investerare: Umeå-miljardären Krister Olssons familjeinvestmentbolag Fort Knox samt Partnerinvest Norr. 

”Pandemin har varit väldigt besvärlig för restaurangbranschen, men här vi står för det som alla efterfrågar: möjligheten att få in beställningar och fortsätta med försäljningen utan att riskera köer”, kommenterar bolagets vd Andreas Stormvinge till Di.

Som exempel ger Andreas Stormvinge tjänsten hos Max hamburgerrestauranger, som innebär bland annat att kunden kan få beställningen levererad till bilen.

Läs mer: Digitalt menybolag plockar in 22 miljoner 

Brightly Ventures ser digitaliseringen som ett måste för restaurangbranschens framtid. 

”Vi ser ett djupt passionerat team med en robust, skalbar plattform som för kunder inom restaurangbranschen möjliggör ökade intäkter, snabbare betjäning och nya sätt att sälja och leverera sin produkt. Digitala beställningskanaler och snabb anpassning till konsumenters önskemål och beteenden kommer vara en förutsättning för en restaurangkedja att konkurrera och växa i framtiden”, säger Kerstin Cooley, vd på Brightly Ventures.

Med den nya injektionen på 35 miljoner kronor fortsätter även arbetet med att omvandla data till värde för kunderna i form av nästa generations rekommendationsmotor, smart marknadsföring och effektivare driftsorganisation.

”Framtidens restaurang drivs av data. Det är här vi ser att vi kan tillföra både kapital och kompetens från vår bakgrund i mediabranschen som tidigt blev datadriven” säger Matti Zemack, teknikchef på Bonnier Ventures.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer