Hoppa till innehållet

Doktor.se tecknar avtal i Brasilien: ”Väldigt lukrativt”

Det digitala vårdbolaget Doktor.se blir teknikleverantör till sin brasilianska motsvarighet Vivabem, som grundats av svenskättlingen Ian Bonde. ”I takt med att volymerna ökar kommer det bli ett väldigt lukrativt avtal för oss”, säger Martin Lindman, vd på Doktor.se.

Martin Lindman, vd och grundare på Doktor.se.
Martin Lindman, vd och grundare på Doktor.se.Foto: Press och TT.

I Sverige präglas marknaden för digital vård av hård konkurrens med aktörer som Kry, Doktor.se, Doktor24 och Min Doktor. 

Under 2018 genomfördes det hela 630 000 patientbesök genom nätläkarna i Sverige, enligt statistik från SKR, en siffra som förmodligen fortsatte att växa i fjol.

Utöver att erbjuda vård direkt till patienter i Sverige ser många av bolagen möjligheter att sälja sin tekniska plattform till andra företag som vill förmedla patientkontakt genom en app eller över nätet.

I andra länder har utvecklingen till exempel inte kommit lika långt. Ett av dessa är Brasilien, ett av världens största länder, med hela 210 miljoner invånare. 

En av aktörerna som vill bli ledande på jättemarknaden är bolaget Vivabem, eller Vibe i korthet. 

De har nu tagit in 2,5 miljoner dollar, motsvarande 24 miljoner kronor, där det svenska riskkapitalbolaget Webrock Ventures är ledande investerare.

”Det som hände i Sverige för fyra-fem år sedan sker i Brasilien just nu, det vill säga att några tidiga aktörer börja ta position inom digital vård. Vi vill skapa en marknadsledare på området”, säger Joakim Pops, vd på Webrock Ventures.

Vivabem grundades 2016 av svenskättlingen Ian Bonde, och lanserade sin produkt två år senare. Hittills har nätläkaren haft som affärsidé att teckna avtal direkt med företag för att erbjuda vård till deras anställda. 

Till vänster: Vivabems grundare Ian Bonde. Till höger: Joakim Pops, som är vd och en av fyra partners på Webrock Ventures.
Till vänster: Vivabems grundare Ian Bonde. Till höger: Joakim Pops, som är vd och en av fyra partners på Webrock Ventures.Foto: Press.

Ungefär 60 000 användare är kopplade till plattformen via ett 20-tal företagskunder, så som Volkswagen och McDonalds i Brasilien. 

Svenskkopplingarna tar inte slut där. Det står också klart att nätläkarbolaget Doktor.se nu blir teknikleverantör till Vibe. 

”Vi har förhandlat i ungefär ett år och det är väldigt kul att det äntligen är klart. All trafik som Vibe genererar kommer nu gå genom vår plattform och app, som så klart modifieras för den brasilianska marknaden”, säger Martin Lindman, vd och grundare på Doktor.se.

Sedan tidigare har man ett liknande tekniksamarbete med Anicura inom djursjukvård, som redan finns på flera europeiska marknader.

Läs mer: Miljardvärderade nätläkarens nya giv: Djursjukvård 

I början av 2019 hade Doktor.se 109 000 registrerade användare i Sverige. I januari i år hade den siffran stigit till cirka 350 000, enligt vad bolaget självt uppger.

Avtalet med Vibe innebär att Doktor.se kommer att bli garanterade nya intäkter.

”Vi får flera miljoner redan nu som betalning för utvecklingen. Men den stora fördelen för oss är att vi delar på framtida intäkter”, säger Martin Lindman.

Enligt egen utsago planerar Vibe att nå 300 000 användare under de kommande 18 månaderna. Det ska ske genom att bolaget också börjar rikta sig direkt emot konsumenter, vid sidan om företagsaffären.

”I takt med att Vibes volymer ökar kommer det bli ett väldigt lukrativt avtal för oss. Man ska komma ihåg att Brasilien är världens femte största ekonomi och att användandet av smartphones är väldigt högt”, säger Martin Lindman.

Grunden till Webrock Ventures, som är Vibes huvudinvesterare, lades 2014 och de har i dagsläget ett 10-tal portföljbolag i Brasilien. Ett av dessa är Finanzero, en sorts lokal motsvarighet till Lendo. 

Bland delägarna i Webrock Ventures utmärker sig Lundin-familjen genom bolaget Back In Black Capital. Rådgivare till riskkapitalbolaget är Spotifys expansionschef Cecilia Qvist, den förre Swedbank-vd:n Michael Wolf och David Frykman som är ordförande i stiftelsen Norrskens investeringskommitté.

Läs mer: Ian Lundin och DJ-duo tar svenska bolag till Sydamerika 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera