Hoppa till innehållet

Duon hoppade av bankjobben – startar låneutmanare utan vinstmål

Kreditförmedlare som Lendo har blivit maktspelare på finansmarknaden. Nu startar en helt ny aktör – Låntagarnas – som drivs utan möjligheter till vinstutdelning. ”Systemet är riggat att driva fram överskuldsättning”, säger medgrundaren Frej Andreassen, som är kritisk till konkurrenterna.

Låntagarnas två grundare Frej Andreassen och Andreas Johansson.
Låntagarnas två grundare Frej Andreassen och Andreas Johansson.Foto: Press.

Över hälften av alla blancolån i Sverige initieras i dag av förmedlingsplattformar. De största aktörerna på marknaden – till exempel Advisa, Lendo, Sambla och Zmarta – omsätter i dag hundratals miljoner kronor vardera.

Nu ger sig ännu en aktör in på den konkurrensutsatta marknaden, Låntagarnas. Men deras profil skiljer sig åt. Företaget har startats som ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning.

”Det innebär att aktierna i stort sett är helt värdelösa och förhindrar jakten på en exit. Vi ägare kan inte få ta del av någon utdelning, även om bolaget skulle göra en stor vinst, och bolagsformen kan heller aldrig ändras”, säger Frej Andreassen, medgrundare.

Något står inte rätt till när aktörer kan betala 100 000 kronor i månadslön till en telefonförsäljande 19-åring.

Bakom Låntagarnas står en välmeriterad duo inom finansvärlden. Andreas Johansson har arbetat på Advisa och var med och grundade Sambla innan han blev chef på Santander Consumer Bank, medan Frej Andreassen i sin tur haft olika chefsroller på Santander Consumer Bank och GE Money Bank.

”Våra karriärer har egentligen enbart handlat om konsumtionslån. I grunden tycker vi om låneförmedling, att ge kunderna fler alternativ synar bankernas oskick att prissätta lån hur högt de vill i sina egna kanaler. Men som systemet ser ut i dag är det riggat att driva fram överskuldsättning och oinformerade beslut hos konsumenterna – det måste gå att göra på ett annat sätt”, säger Frej Andreassen. 

Varför lämnar ni era, gissningsvis välbetalda, finansjobb för att starta ett bolag utan vinstintresse?

”Det var ett ganska enkelt beslut. Vi kände båda att det lockade betydligt mer att göra något meningsfullt mot en lägre ersättning, än att ha välbetalda jobb som kanske inte riktigt är lika givande”, säger han.

Ni kommer ändå att arbeta med krediter som bidrar till skuldsättningen i samhället. Hade ni inte kunnat göra något helt annat?  

”I stället för att göra något helt annat, som inte handlar om skuldsättning, vill vi försöka lösa de problem som finns. Lån är i sig inte något dåligt”, säger han.

Satsningen har finansierats av grundarna själva, men det handlar inte om några stora summor pengar. 

”Det vi satsar i det här är främst engagemang, kraft och tid – snarare än kapital. Själva verksamheten har inte krävt några större investeringar. Marknadsföring är så klart en annan fråga, men omsättningen i den här branschen är ganska hög vilket innebär att annonspengarna ganska snabbt kommer tillbaka”, säger Frej Andreassen.

Läs mer: Snabbväxaren Sambla säljer in lån på provision: ”Ytterst tveksamt” 

Frej Andreassen och Andreas Johansson har identifierat flera problem på dagens lånemarknad. De pekar till exempel på konflikten i att banker och kreditgivare enligt lag inte får betala ut rörliga ersättningar till sina anställda baserat på lånevolymer, men att det för låneförmedlarna är fritt fram att ge ut lukrativa provisioner.

”Låneförmedlarna har fått en så pass dominerande ställning och drivs numera av att maximera sina vinster. Något står inte rätt till när aktörer kan betala 100 000 kronor i månadslön till en telefonförsäljande 19-åring samt visa upp nettovinstmarginaler på 40 procent. Pengar försvinner iväg i systemet som i stället borde komma konsumenterna till dels i form av lägre räntor”, säger han.

Människor med missbruksproblem, till exempel spelberoenden, far illa.

Frej Andreassen lyfter också fram bristen i att de allra flesta låneförmedlare inte gör några egna kreditprövningar av sina kunder, utan att det enbart sker av varje enskild bank som säljer lån via de olika plattformarna.

”Det innebär att en person med en mycket dålig privatekonomi kan få ett positivt besked från en kreditgivare som gör en slarvig kreditprövning, trots att alla 34 andra aktörer hos låneförmedlaren säger nej. Den här luckan gör att människor med missbruksproblem, till exempel spelberoenden, far illa”, säger han, och konstaterar att Låntagarnas därför alltid kommer göra en egen fullfjädrad kreditprövning av sina kunder för att säkerställa deras återbetalningsförmåga.

Dagens låneförmedlare säljer ofta lån med en ränta upp till 29,95 procent, det gäller till exempel för marknadsledaren Lendo. Men på den punkten har Låntagarnas valt att begränsa sig till krediter med maximalt 16 procent i ränta. De accepterar heller inte personer med betalningsanmärkningar, vilket många andra låneförmedlare gör.

”Vi kommer aldrig försöka ringa upp kunder och försöka övertyga dem att ta ett lån – och siktar på att ha de absolut lägsta räntorna”, säger han. 

Från start samarbetar Låntagarnas med elva olika kreditgivare: Brocc, Ikano Bank, Lendify, Lån & Spar Bank, Medmera Bank, Moank, Nordax Bank, Remember, Resurs Bank, TF Bank och Wasa Kredit. 

Generellt så brukar låneförmedlare i Sverige ta 3-5 procent av lånebeloppet som sin förtjänst, enligt uppgifter till Di Digital, men Finansinspektionen menar att andelen kan vara så hög som 8 procent i vissa fall.

”Tvärtemot många andra förmedlare tecknar vi långsiktiga avtal med kreditgivarna för att försöka få ner transaktionskostnaderna. Vi har inget intresse att ingå kortsiktiga samarbeten för att kontinuerligt försöka förhandla upp provisionen. Vårt mål är att över en femårsperiod ta ut en hälften så låg provision som konkurrenterna”, säger Frej Andreassen.

Bolaget är baserat i Falkenberg med fem anställda. Låntagarnas har högtflygande planer – inom tre år tror Frej Andreassen att de kommer vara tredje eller fjärde störst på låneförmedlingsmarknaden, med en prognostiserad omsättning på 200 miljoner kronor.

Läs mer: Myndigheter vill stoppa förseningsavgifter – Svea Ekonomi stäms

Fotnot: I ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning kan inte ägarna ta ut mer än 1 procent plus statslåneräntan (som för närvarande är -0,09 procent) i vinst på investerat kapital.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera