Annons

Efter anställningsoffensiven – Foodora börjar med bud

En budförare från Foodora i Stockholm.
En budförare från Foodora i Stockholm. Foto: Press.
Foodora har hintat om att företaget vill bredda verksamheten från matleveranser. Nu börjar företagets budförare leverera andra produkter, så som matkassar och böcker, i Stockholm och vissa andra svenska städer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Foodora är Sveriges största leveranstjänst för mat, med verksamhet i 28 svenska städer och över 4 000 anslutna restauranger. Bolaget har i dag över 2000 anställda, varav 300 personer rekryterades bara i mars tack vare en ökad efterfrågan under coronapandemin.

Företaget gick tidigare i år ut med att de också planerar en ny satsning där buden inte bara ska köra mat utan också andra varor, vilket Di Digital rapporterat om. Det kan röra sig om produkter från dagligvaruhandel, men också leveranser från florister eller bokhandlare.

Nu är projektet igång. Över 100 butiker har anslutit sig – främst i Stockholm men också i Göteborg, Falun, Malmö och Östersund. Kostnaden för snabbleveranserna kommer vara ungefär 39 kronor och det ska ta mellan 30 minuter och en timme.

Foodora är en del av tyska Delivery Hero, med svensken Niklas Östberg som vd, och har tidigare slukat de svenska konkurrenterna Onlinepizza och Hungrig. Den börsnoterade koncernen ökade intäkterna med 92 procent till 515 miljoner euro under det första kvartalet. 

Läs mer: Foodora anställer över 300 personer i Sverige: ”Till arbetsrättsliga villkor”

Läs mer: Delivery Hero dubblerar intäkterna 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer