Foodora är Sveriges största leveranstjänst för restaurangmat. Bolaget har verksamhet i 28 svenska städer och är i dag över 2000 anställda.
Detta efter ett nytillskott på 300 personer bara i mars.
En del av möjligheten att nyanställa kommer från den organiska och väntade tillväxten, men en ökning i efterfrågan har också skett som ett led i att människor väljer att äta hemma istället för att gå ut i coronakrisen.
Läs mer: Rusning efter hemlevererad mat
”Det känns bra att kunna anställda i tider när många andra behöver säga upp personal. Samtidigt som vi kan stötta de mest utsatta i krisen”, säger vd Hans Skruvfors.
Foodora säger att anställningsvågen är del av enambition om en mer inkluderande arbetsmarknad. Bolaget har i det arbetet inlett ett samarbete med Stockholms stad om att skapa fler arbeten och minska utanförskap.
”Den digitala ekonomin är och kommer vara väldigt viktig för svensk tillväxt, då företag som oss skapar många nya jobbtillfällen”, säger han.
Foodora har i perioder fått hård kritik för brister i sin arbetsmiljö. Men nu är bolaget till och med i långt gångna samtal med Transportarbetareförbundet om arbetsrättsliga villkor för sina anställda.
De som anställs nu gör det med villkor som ligger i linje med fackförbundets, menar Skruvfors, som också hoppas att ett avtal snart är färdigförhandlat.
Han poängterar att de 300 nya medarbetarna antingen är tillsvidare- eller visstidsanställda.
Läs mer: Onlinepizza och Hungrig skrotas av tyska börsjätten: ”Gör ont i hjärtat”
”Det är alltså inte så att de är egenanställda eller hyrs in av tredje part. Det var många år sedan vi jobbade så. De här personerna är anställda av oss”, konstaterar han på frågan om arbetsvillkoren.
Foodora gick tidigare i år ut med att de också planerar en ny satsning där buden inte bara ska köra mat utan också andra varor. Det kan röra sig om produkter från dagligvaruhandel, men också leveranser från florister eller bokhandlare, konstaterar Hans Skruvfors.
”Förhoppningen är att det ska börja rulla i maj”, säger han.