Hoppa till innehållet

Foodora anställer över 300 personer i Sverige: ”Till arbetsrättsliga villkor”

Foodora har i perioder kritiserats för arbetsmiljöproblem – men i coronakrisen har bolaget fått en chans till revansch. Nu anställer leveransbolaget 300 personer, varav omkring 260 är bud. ”Vi känner stolthet över att kunna hjälpa till”, säger vd:n Hans Skruvfors.

Hans Skruvfors är vd på Foodora som anställer 300 personer.
Hans Skruvfors är vd på Foodora som anställer 300 personer.

Foodora är Sveriges största leveranstjänst för restaurangmat. Bolaget har verksamhet i 28 svenska städer och är i dag över 2000 anställda.

Detta efter ett nytillskott på 300 personer bara i mars. 

En del av möjligheten att nyanställa kommer från den organiska och väntade tillväxten, men en ökning i efterfrågan har också skett som ett led i att människor väljer att äta hemma istället för att gå ut i coronakrisen.

Läs mer: Rusning efter hemlevererad mat 

”Det känns bra att kunna anställda i tider när många andra behöver säga upp personal. Samtidigt som vi kan stötta de mest utsatta i krisen”, säger vd Hans Skruvfors.

Foodora säger att anställningsvågen är del av enambition om en mer inkluderande arbetsmarknad. Bolaget har i det arbetet inlett ett samarbete med Stockholms stad om att skapa fler arbeten och minska utanförskap.

”Den digitala ekonomin är och kommer vara väldigt viktig för svensk tillväxt, då företag som oss skapar många nya jobbtillfällen”, säger han.

Foodora har i perioder fått hård kritik för brister i sin arbetsmiljö. Men nu är bolaget till och med i långt gångna samtal med Transportarbetareförbundet om arbetsrättsliga villkor för sina anställda.

De som anställs nu gör det med villkor som ligger i linje med fackförbundets, menar Skruvfors, som också hoppas att ett avtal snart är färdigförhandlat. 

Han poängterar att de 300 nya medarbetarna antingen är tillsvidare- eller visstidsanställda.

Läs mer: Onlinepizza och Hungrig skrotas av tyska börsjätten: ”Gör ont i hjärtat”

”Det är alltså inte så att de är egenanställda eller hyrs in av tredje part. Det var många år sedan vi jobbade så. De här personerna är anställda av oss”, konstaterar han på frågan om arbetsvillkoren.

Foodora gick tidigare i år ut med att de också planerar en ny satsning där buden inte bara ska köra mat utan också andra varor. Det kan röra sig om produkter från dagligvaruhandel, men också leveranser från florister eller bokhandlare, konstaterar Hans Skruvfors.

”Förhoppningen är att det ska börja rulla i maj”, säger han.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera