Hoppa till innehållet

Hämtmatsjätten skruvar om – ska dela ut paket inom 30 minuter: ”Vi sitter på en guldgruva”

Matbudsbolaget Foodora skruvar på affärsmodellen och ska använda sitt budnätverk för snabba leveranser av annat än mat.  ”Förhoppningen är att koppla upp oss mot alltifrån florister till apotek”, säger nya vd:n Hans Skruvfors.

Foodora nytillträdde Sverige-vd Hans Skruvfors och ett av bolagets cykelbud
Foodora nytillträdde Sverige-vd Hans Skruvfors och ett av bolagets cykelbud

I höstas blev tre till ett när den tyska hämtmatsjätten Delivery Hero slog ihop sina svenska verksamheter Onlinepizza och Hungrig.se under flaggskeppsvarumärket Foodora.

I dag finns Foodora i 30 svenska städer och levererar mat med egna bud från omkring 4 000 restauranger.

Nu ska man använda det här nätverket för att bredda verksamheten och även börja dela ut paket från butiker.

”Infrastrukturen vi har för snabba leveranser i citylägen gör att vi sitter på en guldgruva”, säger Hans Skruvfors, som är nytillträdd Sverige-vd på Foodora och senast kommer från vd-posten på data- och undersökningsbolaget Nepa.

Ambitionen är att kunna leverera paket från fysiska butiker till kunderna inom 30 minuter. 

”Vi har pilotprojekt i gång med två Ica-butiker i Stockholm. Men förhoppningen är att koppla upp oss mot alltifrån florister till apotek”, säger han.

Precis som när det gäller mat från restauranger kommer Foodora att arbeta med en kommissionsmodell gentemot butikerna. Avgiften som kunderna betalar kommer att variera från butik till butik, men i snitt kommer den att ligga på 39 kronor.

Det som skiljer Foodoras nya paketverksamhet från exempelvis startupbolagen Airmee och Budbee – som också sköter leveranser till slutkunder – är att de senare använder sig av centrallager.

”Det talas om att det pågår en butiksdöd i citylägen. Men med snabba leveranser skulle de här butikerna som kämpar mot e-handeln plötsligt kunna börja fungera som en sorts lager. De packar varorna och vi levererar hem dem snabbt”, säger Hans Skruvfors.

Konkurrenter som Urbit har försökt att göra ungefär samma sak – leverans med bud direkt från butiker – utan att riktigt få snurr på affären. Vad ska ni göra annorlunda?

”De var kanske lite före sin tid på det viset att de behövde skapa ett nytt kundbeteende. Då behövs marknadsföringsmuskler. Det har vi – och vår stora fördel är att vårt logistiknätverk redan finns på plats. Därför är det enklare för oss att våga ta risken.”

Foodora ägs av den tyska börsjätten Delivery Hero som grundades år 2011 av svensken Niklas Östberg. I dag verkar man i 40 länder under olika varumärken.

Läs mer: Niklas Östberg gick från soffpotatis till techmiljardär

Hans Skruvfors konstaterar att Delivery Hero-varumärken i andra länder tidigare framgångsrikt har breddat verksamheten från hämtmat till paket.

”Det är egentligen Sverige som ligger efter. I stora delar av Asien, där vårt varumärke heter Foodpanda, levererar vi allt möjligt, från mat till blommor och apoteksvaror.”

Hur påverkas den svenska hämtmatsverksamheten av att ni breddar er?

”Inledningsvis så kommer de båda benen att dela resurser. Men ser man till andra bolag inom Delivery Hero så har de kommit längre i den här typen av satsningar. I Turkiet exempelvis har det knoppats av till ett dotterbolag.”

Kan affärerna samverka?

”Det finns absolut synergieffekter. Vi har redan våra bud och logistiksystem etablerade, så vi kan egentligen bara koppla på det nya. Förhoppningsvis kommer det här leda till fler leveranser och kan vi öka vår effektivitet.”

Läs även: Onlinepizza och Hungrig skrotas av tyska börsjätten: ”Gör ont i hjärtat”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera