Annons

Hämtmatsjätten skruvar om – ska dela ut paket inom 30 minuter: ”Vi sitter på en guldgruva”

Foodora nytillträdde Sverige-vd Hans Skruvfors och ett av bolagets cykelbud
Foodora nytillträdde Sverige-vd Hans Skruvfors och ett av bolagets cykelbud
Matbudsbolaget Foodora skruvar på affärsmodellen och ska använda sitt budnätverk för snabba leveranser av annat än mat.  ”Förhoppningen är att koppla upp oss mot alltifrån florister till apotek”, säger nya vd:n Hans Skruvfors.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I höstas blev tre till ett när den tyska hämtmatsjätten Delivery Hero slog ihop sina svenska verksamheter Onlinepizza och Hungrig.se under flaggskeppsvarumärket Foodora.

I dag finns Foodora i 30 svenska städer och levererar mat med egna bud från omkring 4 000 restauranger.

Nu ska man använda det här nätverket för att bredda verksamheten och även börja dela ut paket från butiker.

”Infrastrukturen vi har för snabba leveranser i citylägen gör att vi sitter på en guldgruva”, säger Hans Skruvfors, som är nytillträdd Sverige-vd på Foodora och senast kommer från vd-posten på data- och undersökningsbolaget Nepa.

Ambitionen är att kunna leverera paket från fysiska butiker till kunderna inom 30 minuter. 

”Vi har pilotprojekt i gång med två Ica-butiker i Stockholm. Men förhoppningen är att koppla upp oss mot alltifrån florister till apotek”, säger han.

Precis som när det gäller mat från restauranger kommer Foodora att arbeta med en kommissionsmodell gentemot butikerna. Avgiften som kunderna betalar kommer att variera från butik till butik, men i snitt kommer den att ligga på 39 kronor.

Det som skiljer Foodoras nya paketverksamhet från exempelvis startupbolagen Airmee och Budbee – som också sköter leveranser till slutkunder – är att de senare använder sig av centrallager.

”Det talas om att det pågår en butiksdöd i citylägen. Men med snabba leveranser skulle de här butikerna som kämpar mot e-handeln plötsligt kunna börja fungera som en sorts lager. De packar varorna och vi levererar hem dem snabbt”, säger Hans Skruvfors.

Konkurrenter som Urbit har försökt att göra ungefär samma sak – leverans med bud direkt från butiker – utan att riktigt få snurr på affären. Vad ska ni göra annorlunda?

”De var kanske lite före sin tid på det viset att de behövde skapa ett nytt kundbeteende. Då behövs marknadsföringsmuskler. Det har vi – och vår stora fördel är att vårt logistiknätverk redan finns på plats. Därför är det enklare för oss att våga ta risken.”

Foodora ägs av den tyska börsjätten Delivery Hero som grundades år 2011 av svensken Niklas Östberg. I dag verkar man i 40 länder under olika varumärken.

Läs mer: Niklas Östberg gick från soffpotatis till techmiljardär

Hans Skruvfors konstaterar att Delivery Hero-varumärken i andra länder tidigare framgångsrikt har breddat verksamheten från hämtmat till paket.

”Det är egentligen Sverige som ligger efter. I stora delar av Asien, där vårt varumärke heter Foodpanda, levererar vi allt möjligt, från mat till blommor och apoteksvaror.”

Hur påverkas den svenska hämtmatsverksamheten av att ni breddar er?

”Inledningsvis så kommer de båda benen att dela resurser. Men ser man till andra bolag inom Delivery Hero så har de kommit längre i den här typen av satsningar. I Turkiet exempelvis har det knoppats av till ett dotterbolag.”

Kan affärerna samverka?

”Det finns absolut synergieffekter. Vi har redan våra bud och logistiksystem etablerade, så vi kan egentligen bara koppla på det nya. Förhoppningsvis kommer det här leda till fler leveranser och kan vi öka vår effektivitet.”

Läs även: Onlinepizza och Hungrig skrotas av tyska börsjätten: ”Gör ont i hjärtat”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer