Annons

Onlinepizza och Hungrig skrotas av tyska börsjätten: ”Gör ont i hjärtat”

Samir Bachkami är Sverigechef på Delivery Hero som nu samordnar sina tre varumärken i Sverige.
Samir Bachkami är Sverigechef på Delivery Hero som nu samordnar sina tre varumärken i Sverige.
För sju år sedan köpte tyska Delivery Hero svenska Onlinepizza för över 250 miljoner kronor. Nu går det välkända varumärket – och Hungrig.se – i graven när Delivery Hero slår samman sina svenska hämtmatsbolag.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Onlinepizza och Hungrig.se har nått vägs ände som egna varumärken och tjänster. 

Det är resultatet av att den tyska börsjätten Delivery Hero nu har bestämt sig för att slå samman sina tre hämtmatsbolag i Sverige under flaggskeppsvarumärket Foodora.

”I dag har vi tre varumärken i ett bolag. Nu ska vi gå till att ha ett varumärke och ta ut till hela Sverige”, säger Samir Bachkami som är Sverigechef på Delivery Hero.

Konkret innebär sammanslagningen att logistiken, tekniken och personalen samordnas och att tre appar och sajter nu istället ska bli en.

Onlinepizza grundades år 2005 av en trio studenter från Linköping och fick mycket uppmärksamhet för sin snabba tillväxt. Bolaget såldes år 2012 till Delivery Hero för över 250 miljoner kronor.

Det är klart att det någonstans gör ont i hjärtat. Men jag tror stenhårt på Foodora som det nya, starka varumärket

Skånebaserade Hungrig.se drog i gång 2013. Trafiken från de båda tjänsterna kommer att omdirigeras till Foodora med start i början av december.

”Vi vill göra det så smidigt som möjligt för restaurangerna och slutkunderna genom att samla allt under ett varumärke och en modell”, säger Samir Bachkami.

Redan i september kunde Di Digital berätta att processen hade börjat bakom kulisserna. Då samordnades bolagen till en juridisk enhet och Hungrig.se:s kontor flyttade från Lund till Delivery Heros kontor i Stockholm.

Det nya Foodora kommer att ha nästan 4 000 anslutna restauranger i Sverige. Samir Bachkami vill inte dela med sig av några finansiella siffror för Foodoras Sverigeverksamhet, men uppger att tillväxten ”ser jättebra ut”.

Både Onlinepizza och Hungrig är inarbetade varumärken. Ser du några nackdelar med att lägga ned dem?

”Onlinepizza har varit starkt runtom i Sverige länge. Det började med pizzerior men på senare tid har andra sorters restauranger anslutit. Nu slår vi samman varumärkena för att kunna locka så många kunder och restauranger som möjligt. På sikt kommer nya Foodora att bli ännu mer konkurrenskraftiga på marknaden än de tre ursprungliga tjänsterna tillsammans.”

Delivery Hero, som är börsnoterat i Tyskland, köpte Hungrig så sent som i maj i år. I samband med det blev Samir Bachkami, medgrundare på Hungrig, Sverigechef på Delivery Hero.

Hur känns det för dig personligen – som medgrundare – att Hungrig.se läggs ned?

”Det är klart att det någonstans gör ont i hjärtat. Men jag tror stenhårt på Foodora som det nya, starka varumärket”, säger Samir Bachkami.

Tyska Delivery Hero grundades år 2011 av svensken Niklas Östberg och tillhandahåller i dag onlinebeställning av hämtmat på över 40 marknader under olika varumärken. Bolagets börsvärde uppgår till omkring 80 miljarder kronor.

Läs mer: Lång intervju med Niklas Östberg: ”Jag vet inte hur mycket pengar jag har och jag bryr mig inte” 

Läs även: Svenskgrundade pizzabolaget får miljonbot efter GDPR-brott 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer