Hoppa till innehållet

Efter Di Digitals intervju – Spotify försökte stoppa svenska forskare

En svensk grupp akademiker forskar om Spotify i ett projekt som uppmärksammats i medier. Nu har streamingjätten försökt sätta stopp för vissa av forskarnas metoder.

Rasmus Fleischer är en av fem forskare som arbetar med ett projekt som rör Spotify.
Rasmus Fleischer är en av fem forskare som arbetar med ett projekt som rör Spotify.

I flera års tid har Spotify varit föremål för ett akademiskt projekt där fem svenska forskare tittar närmare på vilken roll innehållsplattformar spelar i dag och hur Spotify påverkar det musikaliska kulturarvet.

Projektet har bland annat finansierats av Vetenskapsrådet och en bok om Spotify ska ges ut av ansedda Massachusetts Institute of Technologys MIT Press i USA.

Nu framkommer uppgifter om att Spotify ska ha försökt stoppa forskningsprojektet. Det rapporterar Computer Sweden.

Påtryckningarna ska ha inletts efter det att Di Digital publicerade en intervju med Rasmus Fleischer, en av forskarna som är knuten till projekt.

Läs mer: Han skriver en bok om Spotify: ”Det var från början en pirattjänst”

”Jag fick först en förfrågan där jag svarade att vi gärna kommer och berättar vad vi har gjort. Istället för att ta det mötet, valde Spotify att gå direkt på vår finansiär och ville i princip strypa forskningen”, säger Pelle Snickars till sajten.

”Det var en form av hot”, fortsätter han.

Computer Sweden rapporterar att Spotify i ett brev till Vetenskapsrådet skriver att bolaget är ”synnerligen bekymrat” över vissa av forskarnas arbetsmetoder.

”Det är Spotifys förhoppning att Vetenskapsrådet agerar resolut i syfte att säkerställa att oredliga eller villkorsstridiga metoder upphör omedelbart”, skriver bolagets jurist.

Vetenskapsrådet tolkar Spotifys brev som att musikjätten vill stoppa projektet. Det uppger rådets chefsjurist Anna Hörlund till Computer Sweden.

Spotifys nordiska talesperson Sofie Grant förnekar till sajten att bolaget ska ha velat strypa finansieringen.

Rasmus Fleischer berättade i maj att forskarna hade startat ett eget skivbolag för att ladda upp musik. Syftet var att se hur Spotifys urval sker. Författarna har också skapat ett hundratal robotanvändare i olika kön och åldrar för att se hur Spotifys rekommendationstjänst fungerar.

Läs mer: Så motarbetar Spotify nya skatter världen över

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera