Annons

Efter Di Digitals intervju – Spotify försökte stoppa svenska forskare

Rasmus Fleischer är en av fem forskare som arbetar med ett projekt som rör Spotify.
Rasmus Fleischer är en av fem forskare som arbetar med ett projekt som rör Spotify.
En svensk grupp akademiker forskar om Spotify i ett projekt som uppmärksammats i medier. Nu har streamingjätten försökt sätta stopp för vissa av forskarnas metoder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I flera års tid har Spotify varit föremål för ett akademiskt projekt där fem svenska forskare tittar närmare på vilken roll innehållsplattformar spelar i dag och hur Spotify påverkar det musikaliska kulturarvet.

Projektet har bland annat finansierats av Vetenskapsrådet och en bok om Spotify ska ges ut av ansedda Massachusetts Institute of Technologys MIT Press i USA.

Nu framkommer uppgifter om att Spotify ska ha försökt stoppa forskningsprojektet. Det rapporterar Computer Sweden.

Påtryckningarna ska ha inletts efter det att Di Digital publicerade en intervju med Rasmus Fleischer, en av forskarna som är knuten till projekt.

Läs mer: Han skriver en bok om Spotify: ”Det var från början en pirattjänst”

”Jag fick först en förfrågan där jag svarade att vi gärna kommer och berättar vad vi har gjort. Istället för att ta det mötet, valde Spotify att gå direkt på vår finansiär och ville i princip strypa forskningen”, säger Pelle Snickars till sajten.

”Det var en form av hot”, fortsätter han.

Computer Sweden rapporterar att Spotify i ett brev till Vetenskapsrådet skriver att bolaget är ”synnerligen bekymrat” över vissa av forskarnas arbetsmetoder.

”Det är Spotifys förhoppning att Vetenskapsrådet agerar resolut i syfte att säkerställa att oredliga eller villkorsstridiga metoder upphör omedelbart”, skriver bolagets jurist.

Vetenskapsrådet tolkar Spotifys brev som att musikjätten vill stoppa projektet. Det uppger rådets chefsjurist Anna Hörlund till Computer Sweden.

Spotifys nordiska talesperson Sofie Grant förnekar till sajten att bolaget ska ha velat strypa finansieringen.

Rasmus Fleischer berättade i maj att forskarna hade startat ett eget skivbolag för att ladda upp musik. Syftet var att se hur Spotifys urval sker. Författarna har också skapat ett hundratal robotanvändare i olika kön och åldrar för att se hur Spotifys rekommendationstjänst fungerar.

Läs mer: Så motarbetar Spotify nya skatter världen över

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer