Hoppa till innehållet

Efter häftiga kritiken: Voi lanserar scooterställ

Tillsammans med andra privata företag kommer Voi att börja ställa ut fysiska parkeringsställ för sina elscootrar. Bolaget hoppas nu tysta den kritik som förekommit mot hur fordonen parkeras.

Under tisdagen kommer Voi att börja ställa ut fysiska ställ för parkering av elscootrar.
Under tisdagen kommer Voi att börja ställa ut fysiska ställ för parkering av elscootrar.Foto: Voi & Glänta Design.

Bara i Stockholm har drygt tio olika bolag och varumärken rullat ut sina flottor av elscootrar under det senaste året. Anstormningen har gett upphov till kritik eftersom fordonen inte sällan står parkerade på trottoarer och hindrar framkomligheten för andra.

Tidigare i år började Stockholms stad att markera ut vissa särskilda parkeringsytor för elscootrarna. Men det verkar inte ha gett tillräckligt önskvärd effekt; i vissa fall har scootrarna välts eller samlats på hög vid parkeringsplatserna.

Nu väljer det svenska elscooterbolaget Voi att lansera ett parkeringsställ för att råda bot på problemet. Dessa kommer att placeras ut på privatägd mark som även är tillgänglig för allmänheten.

Inledningsvis sker utrullningen som ett test med ett tiotal ställ på olika platser i Stockholm, till exempel vid museer och nöjesfält. Etableringen sker i samarbete med företag som Nordiska Museet och hotellet Radisson Blue Waterfront, samt utanför byggnader ägda av fastighetsförvaltare som Vasakronan.

Under 2020 hoppas Voi att ännu fler företag ska nappa på samarbetet i de nordiska länderna. Det finns även en ambition om att få ut sina parkeringsställ på offentlig mark.

Enligt Voi självt har över fem miljoner resor genomförts på deras plattform i Sverige sedan lanseringen i augusti 2018. Bolaget har totalt tagit in 1,3 miljarder kronor i riskkapital.

Läs mer: Voi bekräftar jätterunda – utesluter inte förvärv: ”Vi ska vara lönsamma senast 2022”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera