Hoppa till innehållet

Efter kritiken: Pär Svärdson bekräftar arbetsmiljöproblem på Apotea

Apoteas lager i Morgongåva har stora arbetsmiljöproblem. Detta enligt en serie artiklar i tidningen Dagens ETC. Det rör sig bland annat om sexuella trakasserier och kollektiv bestraffning – och delar av historien bekräftas nu av ledningen.

Pär Svärdson är vd och grundare av Sveriges största nätapotek, Apotea.
Pär Svärdson är vd och grundare av Sveriges största nätapotek, Apotea.

Anställda som Dagens ETC pratat med pekar ut en lång rad brister i arbetsmiljön på Apoteas lager i Morgongåva utanför Uppsala.

Kvinnor ska bland annat ha berättat om sexuella trakasserier och hur de inte tycker sig ha fått gehör hos sina chefer.

”Varje gång det börjar en ny tjej måste vi andra tjejer varna henne om vilka kläder hon ska undvika för att inte bli sexuellt trakasserad. Man kan inte ha springtights för då får man direkt kommentarer”, säger en person till tidningen.

Andra vittnar om hur de blivit utbrända, vilket de menar är en följd av arbetssituationen och kulturen. Enligt ETC är personer också rädda för företagets vd och grundare Pär Svärdson.

Läs mer: Nätapoteken rekordsäljer – äldre kunder strömmar till: ”Dramatisk utveckling”

”Det började med att jag var så slut på väg hem ifrån jobbet och grät dagligen i bilen. Jag började få ont i magen av all stress, kunde inte längre äta lunchen för jag var så stressad. Till slut fick jag problem med andningen och fick diagnosen utmattningssyndrom samt depression på grund av jobbet”, säger ett vittne.

Nu svarar Apotea på kritiken i ett pressmeddelande. Företaget skriver att de tar uppgifterna på största allvar och tänker vidta åtgärder för att stärka arbetsmiljön.

”Det är olyckligt om tidigare eller nuvarande medarbetare har upplevt brister hos oss och vi arbetar hårt för att stärka arbetsmiljön på lagret. Alla ska känna att vi är en professionell, trygg och bra arbetsgivare som tar ansvar för våra medarbetares hälsa”, säger Apoteas vd Pär Svärdson.

Det har förekommit incidenter där vi brustit i ledarskapet

Vidare poängteras att coronapandemin har ökat trycket på verksamheten och att de har behövt nyanställa väldigt många, väldigt fort.

”Vi var tvungna att rekrytera 200 personer på två veckor i april för att klara av vårt samhällskritiska uppdrag att leverera mediciner till människor i hela landet. Det är inte en optimal tillväxttakt och samtidigt som det är roligt att kunna anställa människor så är jag den första att erkänna att vi har legat efter administrativt och tyvärr har det förekommit incidenter där vi brustit i ledarskapet”, säger Pär Svärdson.

Läs mer: E-handelsprofilens nätapotek växer – omsätter 2,7 miljarder

Nästa steg, enligt Apotea, är att genomföra en medarbetarundersökning tillsammans med fackförbundet Unionen och Sveriges farmaceuter samt ta in en arbetsmiljökonsult.

Bolagets vice vd Sarah Ahnström kommer att ett extra stort ansvar för att driva arbetsmiljöarbetet i lagerverksamheten i Morgongåva och vara ett extra stöd till chefer på plats, står att läsa i pressmeddelandet.

”Jag vill understryka att övervakning, bestraffningar och sexuella trakasserier är fullkomligt oacceptabelt och vi har rutiner för att agera om något skulle inträffa, exempelvis en visselblåsarfunktion, säger Pär Svärdson.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera