Hoppa till innehållet

Efter kritiken: Pär Svärdson bekräftar arbetsmiljöproblem på Apotea

Apoteas lager i Morgongåva har stora arbetsmiljöproblem. Detta enligt en serie artiklar i tidningen Dagens ETC. Det rör sig bland annat om sexuella trakasserier och kollektiv bestraffning – och delar av historien bekräftas nu av ledningen.

Pär Svärdson är vd och grundare av Sveriges största nätapotek, Apotea.
Pär Svärdson är vd och grundare av Sveriges största nätapotek, Apotea.

Anställda som Dagens ETC pratat med pekar ut en lång rad brister i arbetsmiljön på Apoteas lager i Morgongåva utanför Uppsala.

Kvinnor ska bland annat ha berättat om sexuella trakasserier och hur de inte tycker sig ha fått gehör hos sina chefer.

”Varje gång det börjar en ny tjej måste vi andra tjejer varna henne om vilka kläder hon ska undvika för att inte bli sexuellt trakasserad. Man kan inte ha springtights för då får man direkt kommentarer”, säger en person till tidningen.

Andra vittnar om hur de blivit utbrända, vilket de menar är en följd av arbetssituationen och kulturen. Enligt ETC är personer också rädda för företagets vd och grundare Pär Svärdson.

Läs mer: Nätapoteken rekordsäljer – äldre kunder strömmar till: ”Dramatisk utveckling”

”Det började med att jag var så slut på väg hem ifrån jobbet och grät dagligen i bilen. Jag började få ont i magen av all stress, kunde inte längre äta lunchen för jag var så stressad. Till slut fick jag problem med andningen och fick diagnosen utmattningssyndrom samt depression på grund av jobbet”, säger ett vittne.

Nu svarar Apotea på kritiken i ett pressmeddelande. Företaget skriver att de tar uppgifterna på största allvar och tänker vidta åtgärder för att stärka arbetsmiljön.

”Det är olyckligt om tidigare eller nuvarande medarbetare har upplevt brister hos oss och vi arbetar hårt för att stärka arbetsmiljön på lagret. Alla ska känna att vi är en professionell, trygg och bra arbetsgivare som tar ansvar för våra medarbetares hälsa”, säger Apoteas vd Pär Svärdson.

Det har förekommit incidenter där vi brustit i ledarskapet

Vidare poängteras att coronapandemin har ökat trycket på verksamheten och att de har behövt nyanställa väldigt många, väldigt fort.

”Vi var tvungna att rekrytera 200 personer på två veckor i april för att klara av vårt samhällskritiska uppdrag att leverera mediciner till människor i hela landet. Det är inte en optimal tillväxttakt och samtidigt som det är roligt att kunna anställa människor så är jag den första att erkänna att vi har legat efter administrativt och tyvärr har det förekommit incidenter där vi brustit i ledarskapet”, säger Pär Svärdson.

Läs mer: E-handelsprofilens nätapotek växer – omsätter 2,7 miljarder

Nästa steg, enligt Apotea, är att genomföra en medarbetarundersökning tillsammans med fackförbundet Unionen och Sveriges farmaceuter samt ta in en arbetsmiljökonsult.

Bolagets vice vd Sarah Ahnström kommer att ett extra stort ansvar för att driva arbetsmiljöarbetet i lagerverksamheten i Morgongåva och vara ett extra stöd till chefer på plats, står att läsa i pressmeddelandet.

”Jag vill understryka att övervakning, bestraffningar och sexuella trakasserier är fullkomligt oacceptabelt och vi har rutiner för att agera om något skulle inträffa, exempelvis en visselblåsarfunktion, säger Pär Svärdson.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera