Hoppa till innehållet

Efter Mange Schmidts test – nu är låten borta från Spotify

Mange Schmidt ville uppmärksamma manipulerade lyssningar på Spotify – genom att själv köpa 100 000 lyssningar. Nu har Spotify plockat bort den berörda låten. 

Mange Schmidt fotad 2007 – året efter att han slog igenom stort med sommarplågan ”Glassigt”.
Mange Schmidt fotad 2007 – året efter att han slog igenom stort med sommarplågan ”Glassigt”.Foto: MAJA SUSLIN / TT

Under gårdagen uppmärksammades artisten Mange Schmidts Spotify-experiment. 

Rapparen, känd för låtar som ”Glassigt” och ”Giftigt”, köpte under två veckor 100 000 fejkade lyssningar till sin låt ”In the ghötto”. Kalaset kostade honom cirka 5000 kronor. 

Läs mer: Artisten Mange Schmidt: Jag köpte fejkade lyssningar på Spotify 

Syftet med fusket var att se om Spotify märkte av att siffrorna manipulerades. 

Streamingjätten har ännu inte kommenterat Mange Schmidts experiment – men svarar nu genom att plocka bort låten från Spotify. 

Det rapporterar DN. När Di Digital söker på ”In the ghötto” i Spotifys arkiv går den inte heller att hitta. 

”Sakta men säkert verkar de ha stängt av låten för fler och fler”, säger Mange Schmidt till tidningen.

Spotify har tidigare sagt till Di Digital att man samarbetar aktivt med flera branschpartners för att tackla problemet med manipulerade streams. 

”Vi fortsätter att arbeta för att ta bort incitament för otillåten aktivitet”, sade en talesperson för Spotify då.

Läs mer: Uppgift: Spotify betalar miljarder för fejkade streams

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera