Hoppa till innehållet

Efter process i USA – Pablo Escobar vill stämma Klarna i Sverige: ”Beredd att lägga flera miljoner”

Knarkbaronen Pablo Escobars familjeföretag tänker lämna in en stämningsansökan mot Klarna i Stockholm – detta efter att ha lagt ned en rättsprocess mot betaljättens amerikanska dotterbolag i USA. Kravet kommer att ligga på 10 miljoner kronor, plus skadestånd, enligt bolagets svenske vd Olof Gustafsson. ”De har kallat oss skojare, men det är de som inte betalat oss”, säger han.

Olof Gustafsson är vd på Escobar Inc som lagt ned sin stämning mot Klarna i USA för att i stället ta upp processen i Sverige.
Olof Gustafsson är vd på Escobar Inc som lagt ned sin stämning mot Klarna i USA för att i stället ta upp processen i Sverige.

Pablo Escobar Inc är det bolag som driver och förvaltar arvet efter ledaren av den fruktade Medellínkartellen. Bolaget drivs av Pablo Escobars bror, Roberto Escobar, och den svenske vd:n Olof Gustafsson. Huvudverksamheten består av att sälja rättigheter till nöjesindustrin – och att stämma bolag som använder eller porträtterar Pablo Escobar i produktioner utan att ha fått tillstånd.

Escobar Inc har tidigare riktat en stämning mot bland annat Netflix för att inte haft tillstånd att använda Pablo Escobar i serien ”Narcos”. En process som försvann i tystnad, vilket har tolkats som att parterna förlikades.

Dispyten med Klarna är över ett år gammal och grundar sig i att betalbolaget inte betalat ut 4 miljoner kronor för köp som gjorts i Escobar Inc:s e-handel, där Klarna stod för utcheckningen.

I slutet av 2019 började Escobar Inc sälja guldfärgade renoverade Samsung-telefoner under namnet ”Escobar Fold”.

Läs mer: Pablo Escobar-bolag i ordkrig med Klarna: Hänvisar till etiska skäl

Enligt Olof Gustafsson såldes 1000 telefoner på tre dagar för omkring 4000 kronor styck, innan Klarna avbröt samarbetet med hänvisning till etiska skäl.

Pengarna som Escobar menar att de tjänat in har Klarna fryst, enligt stämningen i USA.

”Vi har inte fått ut en krona. De har sagt det ena och det andra om oss, men de har ingen rätt att hålla pengarna”, säger Olof Gustafsson.

I ett mejl från Klarna till Olof Gustafsson skriver betalbolaget att de fått många ”chargebacks” – returkrav – från kunder som inte fått sina telefoner och att de därför förlängt utbetalningstiden till Escobar. Av mejlet framkommer att Klarna misstänker att inga telefoner skickats ut.

Klarna vill inte kommentera frågan eftersom de inte kan prata om enskilda kunder.

”Jag har också betalat några returer, vissa var inte nöjda och har fått pengarna tillbaka. Men vi har skickat ut telefonerna”, intygar Olof Gustafsson.

Ångertiden har för länge sedan gått ut, understryker han. Ändå har Klarna inte kommit med någon avräkning eller utbetalning.

Initialt ville Escobar Inc – som är ett amerikanskt bolag – stämma Klarna i USA. Men den processen har gått i stå och enligt Gustafsson drev Klarna Inc linjen att det amerikanska dotterbolaget inte ens kunde anses vara part i målet, eftersom betaluppdraget låg på Klarna Bank AB i Sverige.

Läs mer: Svensken stämmer Apple – med Pablo Escobars bror

”Vi har försökt delge Klarna Bank AB i processen i USA, men inte lyckats. Så nu får vi ta det i Sverige istället. Där är det svårare för dem att komma undan”, säger Olof Gustafsson.

Kravet kommer att ligga på tio miljoner kronor, plus skadestånd för det Escobar menar varit en smutskastningskampanj från Klarna.

”De har kallat oss skojare, men det är dom som inte betalat oss. Vem är skojare?”, frågar sig Gustafsson.

”Det här har redan kostat oss en miljon, men vi är beredda att lägga flera miljoner på det här i Sverige.”

Klarna bekräftar för Di att fallet mellan Escobar Inc och bolaget i USA är nedlagt på målsägandes begäran, men har inte velat kommentera hur de ställer sig till en process i Sverige.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera