Det var i våras som e-handelsbolaget Fyndiq (NTL), även kallat ”nätets Ullared”, bytte strategi från snabb utlandsexpansion till lönsam tillväxt i Sverige.
Förlusterna var ansenliga och den påbörjade satsningen i Tyskland såg plötsligt ut att bli för dyr för att genomföra på rätt sätt. En dryg fjärdedel av personalen fick lämna bolaget.
Visst har det kostat några miljoner att byta strategi.
”Vi hade byggt en global marknadsplats med en strategi som enbart byggde på tillväxt. Men att ta sig an Amazon, Ebay och Wish i Tyskland kostar hundratals miljoner kronor. Investerarna hade börjat titta mer på lönsamhet och vi behövde hålla en strategi som fångade detta”, säger Fyndiqs grundare och vd Dinesh Nayar (NTL).
I april kunde Di Digital rapportera att Fyndiq skulle avstå från två tredjedelar, cirka 100 miljoner kronor, av det öronmärkta kapitalet från Northzone (NTL) och Industrifonden (NTL).
Läs även: Fyndiqs vinstpanik – ger tillbaka 100 Mkr i riskkapital
Detta trots att man så sent som i februari i år tagit in 26 Mkr från en rad investerare, med H&M:s vd Karl-Johan Persson (NTL) i spetsen.
Butiken stängdes för tyska kunder, men de tyska handlarna var fortfarande välkomna att sälja sina varor på Fyndiq.
I dag står det klart att antalet anställda minskat från 110 till 80. Många av de som bara några månader tidigare hade anställts för att lansera Fyndiq i Tyskland fick gå.
”Visst har det kostat några miljoner att byta strategi. Och det har varit en jobbig period av uppsägningar”, säger Dinesh Nayar.
Några månader senare går Fyndiq med vinst.
”Vi lyckades bli lönsamma på månadsbasis redan i augusti, vilket är tidigare än planerat. Det visar att vår affärsmodell fungerar och att vi kan agera mer långsiktigt framåt”, säger vd:n, som presenterade siffrorna för styrelsen på tisdagen.
I fjol växte Fyndiqs omsättning med 120 procent till 302 Mkr. Samtidigt uppgick förlusten till 37 Mkr. Även 2016 väntas bli ett förlustår på helårsbasis, enligt Dinesh Nayar, men omsättningen spås stiga med drygt 15 procent till cirka 350 Mkr.
En central del av Fyndiqs affärsidé är att inte ha några egna lager. Tjänsten är istället en renodlad marknadsplats där handlare erbjuder sina varor direkt till slutkunden.
Det är inspirerande hur snabbt Wish kunnat skala upp sin affär. Men vi vill inte imitera deras utbud.
Det är just denna struktur som imponerat mest på storägaren Northzone.
”Vi måste bygga barriärer för när de stora gorillorna kommer till Norden. Fyndiq har en strategi för hur man ska möta konkurrensen från storspelare som Amazon, min sin Prime-tjänst och leveranser samma dag”, säger Hans Otterling, partner på Northzone.
Affärsidén liknar amerikanska Wish, som på kort tid nått ut till hundratals miljoner användare och omsätter flera miljarder dollar, enligt uppgifter till sajten Techcrunch.
Wish har i huvudsak lyckats genom att koppla handlare i Kina direkt med kunder i USA och Europa.
Vi säljer ju mycket mobiltillbehör, smycken och skönhetsprodukter.
”Det är inspirerande hur snabbt Wish kunnat skala upp sin affär. Men vi vill inte imitera deras utbud. Det är för mycket skräp och piratkopierade varor”, säger Dinesh Nayar.
I dag kommer drygt 90 procent av Fyndiqs utbud från svenska leverantörer. Men det utländska inslaget ska öka under hösten och nästa år.
”Vår varumärkeskännedom är extremt hög bland unga tjejer. Vi säljer ju mycket mobiltillbehör, smycken och skönhetsprodukter. Nu ska vi böja bredda sortimentet, vilket gynnar både kunderna och handlarna, och ger oss högre snittordervärden. Det blir nog mer hemelektronik, barn och baby, och kläder”, säger vd:n.