Den gångna veckan har varit hektisk. Niklas Jacobson, en av grundarna till Important Looking Pirates, ursäktar sig och undrar om vi kan skjuta lite på intervjun. Flyget från USA är två timmar försenat och han vill gärna hinna till kontoret på Riddarholmen innan intervjun med Di Digital.
“Det är fullt ös just nu. Även om vi har avslutat gamla projekt så är vi mitt i leverans av nya shower.” säger Niklas Jacobson när Di Digital ringer upp några timmar efter hemkomsten från USA.
Läs mer: Möt svenskarna bakom HBO-serien Westworld
I söndags tilldelades den svenska animationsstudion Important Looking Pirates (ILP) en Emmy i kategorin "Outstanding special visual effects" för sitt arbete med HBO-serien "Westworld".
Vad betyder en Emmy för ett företag som ert?
“Det är superstort så klart. Det är ett kvitto på att vi ligger i topp med kvaliteten på det vi gör och det är fantastiskt kul för teamet som jobbat hårt för att få till den här produktionen. Sedan betyder det mycket för affärerna. Alla kunder är ju på plats under galan“
Niklas Jacobson och Yafei Wu grundade Important Looking Pirates 2007. Utgångspunkten var att skapa ett företag som de själva ville jobba på. Något som Niklas Jacobson menar är en stor del i framgången för ILP.
“Vi är kreatörer och vi startade bolaget för att bli bäst på själva hantverket. Vi ville göra coola grejer och har satsat på kvalitet sedan dag ett. Gör man bra grejer behöver man inte lägga tid på att sälja.”
Än så länge verkar det vara ett recept som fungerat. 2016 uppgick bolagets omsättning till 66,7 miljoner kronor och på tio år har företaget aldrig gått med förlust. Kontoret på Riddarholmen i Stockholm sysselsätter i dag 100 personer.
Läs mer: Boom för svenska effekter
De första åren utgjorde reklamfilm merparten av av företagets uppdrag. Genombrottet kom i samband med att ILP fick uppdraget att skapa hajarna i filmen Kon-tiki.
“Kon-Tiki är en milstolpe i företagets historia. Vi fick mycket uppmärksamhet internationellt och det var hajarna som ledde till att vi fick vårt första tv-seriejobb med Crossbones.”
Arbetet med Crossbones resulterade i en nominering för bästa effekter i VES Awards. Det största branschpriset för specialeffekter. Resten är som det heter historia. Idag är 90 procent av kunderna amerikanska film- och tv-produktionsbolag.
Hur ser framtiden ut, vill ni växa och bli större?
“Nej jag känner inte att vi behöver bli större. Nu handlar det mer om att trimma oss som team och organisation. Samtidigt som vi behåller hjärta och passion i de större projekten.”
Niklas Jacobson säger att det kan vara svårt att få tiden att räcka till ibland. Just nu jobbar ILP med fyra tv-serier och en film samtidigt. Under arbete med Westworld var det som mest 20 personer som arbetade med projektet. För att hantera den ökade komplexiteten har ägarduon delat upp rollerna mellan sig.
“Yafei har fokuserat lite mer på organisation och det operativa medan jag fokuserat på det kreativa och leda projekt. Sen har vi rekryterat också.”
Vad är nästa stora projekt vi får se från ILP?
“Just nu arbetar vi på en jättestor serie för Netflix som heter Lost in Space. Det är en remake av en 60-talsserie. Jag får tyvärr inte prata om det mer än så. Men om vi spelar våra kort rätt kanske vi får åka till USA igen nästa år.”
Lost in Space väntas ha premiär på streamingtjänsten Netflix våren 2018.