Hoppa till innehållet

Efter succén med Westworld siktar svenskarna mot rymden

Arbetet med Westworld resulterade i en Emmy. Nu tar svenska animationsstudion Important Looking Pirates sikte på rymden i Netflix storsatsning Lost in Space.

Niklas Jacobson och Yafei Wu grundade Important Looking Pirates 2007.
Niklas Jacobson och Yafei Wu grundade Important Looking Pirates 2007.Foto: Oskar Omne

Den gångna veckan har varit hektisk. Niklas Jacobson, en av grundarna till Important Looking Pirates, ursäktar sig och undrar om vi kan skjuta lite på intervjun. Flyget från USA är två timmar försenat och han vill gärna hinna till kontoret på Riddarholmen innan intervjun med Di Digital.

“Det är fullt ös just nu. Även om vi har avslutat gamla projekt så är vi mitt i leverans av nya shower.” säger Niklas Jacobson när Di Digital ringer upp några timmar efter hemkomsten från USA.

Läs mer: Möt svenskarna bakom HBO-serien Westworld 

I söndags tilldelades den svenska animationsstudion Important Looking Pirates (ILP) en Emmy i kategorin "Outstanding special visual effects" för sitt arbete med HBO-serien "Westworld".

Vad betyder en Emmy för ett företag som ert?

“Det är superstort så klart. Det är ett kvitto på att vi ligger i topp med kvaliteten på det vi gör och det är fantastiskt kul för teamet som jobbat hårt för att få till den här produktionen. Sedan betyder det mycket för affärerna. Alla kunder är ju på plats under galan“

Niklas Jacobson och Yafei Wu grundade Important Looking Pirates 2007. Utgångspunkten var att skapa ett företag som de själva ville jobba på. Något som Niklas Jacobson menar är en stor del i framgången för ILP.

“Vi är kreatörer och vi startade bolaget för att bli bäst på själva hantverket. Vi ville göra coola grejer och har satsat på kvalitet sedan dag ett. Gör man bra grejer behöver man inte lägga tid på att sälja.”

Än så länge verkar det vara ett recept som fungerat. 2016 uppgick bolagets omsättning till 66,7 miljoner kronor och på tio år har företaget aldrig gått med förlust. Kontoret på Riddarholmen i Stockholm sysselsätter i dag 100 personer.

Läs mer: Boom för svenska effekter 

De första åren utgjorde reklamfilm merparten av av företagets uppdrag. Genombrottet kom i samband med att ILP fick uppdraget att skapa hajarna i filmen Kon-tiki. 

“Kon-Tiki är en milstolpe i företagets historia. Vi fick mycket uppmärksamhet internationellt och det var hajarna som ledde till att vi fick vårt första tv-seriejobb med Crossbones.”

Arbetet med Crossbones resulterade i en nominering för bästa effekter i VES Awards. Det största branschpriset för specialeffekter. Resten är som det heter historia. Idag är 90 procent av kunderna amerikanska film- och tv-produktionsbolag.

Hur ser framtiden ut, vill ni växa och bli större?

“Nej jag känner inte att vi behöver bli större. Nu handlar det mer om att trimma oss som team och organisation. Samtidigt som vi behåller hjärta och passion i de större projekten.”

Niklas Jacobson säger att det kan vara svårt att få tiden att räcka till ibland. Just nu jobbar ILP med fyra tv-serier och en film samtidigt. Under arbete med Westworld var det som mest 20 personer som arbetade med projektet. För att hantera den ökade komplexiteten har ägarduon delat upp rollerna mellan sig. 

“Yafei har fokuserat lite mer på organisation och det operativa medan jag fokuserat på det kreativa och leda projekt. Sen har vi rekryterat också.”

Vad är nästa stora projekt vi får se från ILP?

“Just nu arbetar vi på en jättestor serie för Netflix som heter Lost in Space. Det är en remake av en 60-talsserie. Jag får tyvärr inte prata om det mer än så. Men om vi spelar våra kort rätt kanske vi får åka till USA igen nästa år.”

Lost in Space väntas ha premiär på streamingtjänsten Netflix våren 2018.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera