Det svenska bolaget Einride (NTL) utvecklar förarlösa och eldrivna lastbilar som styrs på distans. Bolagets första prototyp hjälper kunder som Lidl och DB Schenker att frakta gods.
Nu presenterar Einride sin andra produkt, ett fordon som kallas ”T-log” som ska frakta timmer åt kunderna.
Einrides vd Robert Falck säger att bolaget därmed ger sig ut på ”outforskat område – en krävande men massiv, oexploaterad marknad för eldrft och självkörande.”
”I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020”, säger Robert Falck.
Ett tiotal av de nya fordonen ska produceras under 2019. Den första installationen väntas ske 2020.
Einride har tidigare presenterat ”T-pod”, bolagets första prototyp med slutet lastutrymme. Av den finns den i dag en prototyp medan 50 stycken vara i produktion nästa år. Målet är att 200 stycken ska vara i bruk till slutet av 2020.
Läs mer: Volvo-veteran utvecklar förarlösa eldrivna lastbilar
Einrides fordon ska förses med trafikdata i realtid så att de exempelvis kan undvika trafikstockningar.
Hittills har Einride tagit in 30 miljoner kronor i riskkapital från en rad affärsänglar. Nu fyller bolaget på kassan igen. Denna gång går 35 miljoner kronor in i bolaget, något Breakit var först att rapportera om.
Bland investerarna finns Medius-grundaren Mikael Lindblom, Chalmers tidigare rektor Karin Markides och GP Bullhound-partnern Christian Lagerling. Samtliga tar plats i Einrides styrelse, rapporterar Breakit.