Hoppa till innehållet

Elon Musk täljer guld på Tesla

Teslas aktieägare har godkänt en frikostig kompensation för sin vd Elon Musk. Genom ett nytt optionsprogram kan han dra in över 400 miljarder kronor under de kommande tio åren.

 

Elon Musk
Elon MuskFoto: Ringo H.W. Chiu

Elbiltillverkarens Teslas aktieägare har godkänt vd:n och grundaren Elon Musks nya jättelika optionsprogram på 2,6 miljarder dollar. Det rapporterar CNBC.

Men summan kan komma att stiga mycket högre än så. Om Elon Musk uppfyller ett antal milstolpar över de kommande tio åren kan han tjäna över 50 miljarder dollar, eller drygt 400 miljarder kronor.

I jämförelse har Nordea, Nordens största bank, ett börsvärde som uppgår till 350 miljarder kronor.

Läs mer: Tesla gör sin största förlust – men mindre än väntad 

De aggressiva milstolparna är kopplade till ökningen av Teslas intäkter och rörelseresultat. Bland annat måste Tesla markant öka sitt börsvärde från dagens 52 miljarder dollar till 650 miljarder dollar. Under hela processen måste han också kvarstå som antingen vd, styrelseordförande eller produktchef på bolaget.

Ersättningen har varit kontroversiell och i samband med omröstningen valde några institutionella investerare att rösta nej. Tidigare hade även två stora rådgivarfirmor rekommenderat att aktieägarna inte skulle ställa sig bakom förslaget.

Läs mer: Teslaägare uppmanas rösta nej till Elon Musks ersättningspaket 

Optionsprogrammet blir Elon Musks enda ersättning då han under tiden inte kommer att kunna ta del av någon större lön eller annan form av kompensation.

(Finwire/ Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera