Hoppa till innehållet

Elon Musk vill öppna Teslas fabrik – skickar in stämning och hotar med flytt

Teslas vd Elon Musk har fått nog av myndigheternas nedstängning av Bay Area, Kalifornien, som har lett till att elbilstillverkarens fabrik i Fremont står still. Nu stämmer Tesla länet där fabriken ligger och hotar med att flytta verksamheten.

Teslas vd Elon Musk.
Teslas vd Elon Musk.

(Di Digital/Silicon Valley) Någon vecka efter nedstängningen i Bay Area, i Kalifornien, i mitten av mars avstannade elbilstillverkarens produktion i fabriken i Fremont.

Sedan dess har några Tesla-anställda bland annat ägnat sig åt att ta fram en prototyp för en ventilator. Det jobbar 10 000 personer på Teslas fabrik i Fremont, som alla har fått sänkt lön och en del har blivit permitterade.

I samband med kvartalsresultatet i slutet av april twittrade Teslas grundare Elon Musk ut ”Befria USA nu”. Det har följts av en rad tweets där han på olika sätt uttrycker sitt missnöje och bland annat kallar nedstängningen för ”husarrest”.

Läs mer: Tesla visar oväntad vinst – Elon Musk vädjar om att ”befria USA”

I lördags skickade Tesla in en stämning mot länet Alameda i Bay Area, där staden Fremont ligger. I den hävdar elbilstillverkaren att Alameda bryter mot delar av det 14:e ändringsförslaget i USA:s konstitution och kräver att få öppna upp fabriken igen. 

Beskrivningen om varför man stämmer Alameda innehåller även de åtgärder Tesla kommer att vidta för att skydda de anställda från coronaviruset. Elbilstillverkaren menar att man har erfarenhet från fabriken i Shanghai i Kina som var stängd i en dryg vecka, men sedan öppnades igen.

I samband med stämningen gick Elon Musk också ut med att Tesla kommer att flytta sitt huvudkontor, som ligger i Palo Alto, från Kalifornien till Texas och Nevada om inte något händer:

”Ärligt talat, det här är sista halmstråt. Tesla kommer nu att flytta sitt huvudkontor och framtida program till Texas/Nevada omedelbart. Om vi har kvar någon produktionsaktivitet i Fremont över huvud taget, beror det på hur Tesla blir behandlat i framtiden. Tesla är den sista biltillverkaren i Kalifornien”, skriver Elon Musk på Twitter.

Stämningen och flyttplanerna kom en dag efter att Tesla meddelat att man kommer börja kalla tillbaka fabriksarbetare till jobbet. Men Alameda sa nej, även om andra delar av Kalifornien så sakta har börjat öppna upp sig igen under förra veckan.

I ett skriftligt uttalande på lördagen skriver Alameda hälsovårdsavdelning att man har kommunicerat med Tesla och jobbar tillsammans med teamet i Fremont. 

”Det är vårt kollektiva ansvar att gå igenom faserna för att öppna upp samhället igen och lösa upp restriktioner för 'shelter in place'-ordern på det säkraste sättet som möjligt, guidat av data och vetenskap”, står det i Alamedas skrivelse.

Bay Area fortsätter nedstängningen till i slutet av maj och har inte i samma utsträckning infört de första stegen som resten av Kalifornien har gjort för att börja öppna upp samhället igen.

Borgmästaren för staden Fremont, Lily Mei, gick – i motsats till länet Alameda där staden ligger – på lördagen ut med sitt stöd till Tesla att öppna upp fabriken igen.

Läs också: Skånska elbilsföretaget ansöker om rekonstruktion: ”Bra att krascha ned till jorden”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera