Hoppa till innehållet

Elscooterbolag i nödläge – värderingen kan rasa med 80 procent

Så sent som i förra veckan fanns Limes elscootrar på gatorna i över 100 städer – nu finns de bara på en marknad. Enligt källor till The Information är Lime nu i akut behov av pengar och kan bara överleva i några månader till.

Elscootrar, däribland från det krisande amerikanska bolaget Lime, ligger på en gata i Stockholm.
Elscootrar, däribland från det krisande amerikanska bolaget Lime, ligger på en gata i Stockholm.Foto: TT

(Di Digital/San Francisco) Det amerikanska elscooterbolaget Lime har bara kapital för att klara sig i några månader till, uppger källor till The Information. Därför är man ute och letar nytt kapital, men det kan bli svårt på kort sikt med tanke på situationen i världsekonomin till följd av coronautbrottet. 

Diskussionerna om en ny investering i Lime är fortfarande på ett tidigt stadium, säger The Informations källor. Kommer den till skott kan värderingen på 2,4 miljarder dollar, vid den senaste kapitalrundan i februari i fjol, istället landa på 400 miljoner dollar. Det innebär i så fall en slakt av värderingen med 80 procent.

Läs också: Elscooterbolaget Lime säger upp hundra personer 

Ett alternativ som Lime diskuterar är att hitta finansiering genom att befintliga investerare skulle få sina värden nedskrivna – en så kallad ”cram-down”-finansering. Nya investerare skulle i så fall då få betalt vid en eventuell försäljning eller börsnotering.

Även pengar från befintliga investerare är uppe för diskussion. Bland dem finns bland andra profilerade riskkapitalbolag och företag som Andreessen Horowitz, Googles moderbolag Alphabet, Fidelity Investments och Uber.

I förra veckan ska Lime också ha gått ut till sina anställda och sagt att man har säkrat ett lån från Bank of Montreal.

Lime hade det tufft redan innan coronautbrottet och har nu pausat sin verksamhet på alla marknader utom en – Sydkorea. I förra veckan tog bolaget bort sina scootrar från gatorna i 100 städer, i Nordamerika, Sydamerika och Europa, där folk uppmanas att hålla sig hemma. I helgen stängde man även ner i Australien och Nya Zeeland.

I januari i år sa Lime upp 14 procent av personalen och det kan bli aktuellt med fler uppsägningar, oavsett om man lyckas med kapitalanskaffningen. Bolaget har, liksom sina konkurrenter, haft svårt att nå lönsamhet. Att äga och underhålla elscootrar är en kostsam historia. 

Läs också: Voi krisåtgärdar – pausar i nästan hela Europa: ”Måste hålla företaget flytande”

I förra veckan rapporterade vi om att svenska Voi också pausar sin tjänst i merparten av de 40 städer där bolaget har sina elscootrar. Folk är helt enkelt inte ute och kör scooter längre, när de inte ska till jobbet och till olika sociala sammankomster.

Mer om techbolagen och coronakrisen i senaste Digitalpodden:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera