Hoppa till innehållet

Embracer rusar på börsen: ”Vi hade 70 procent organisk tillväxt i kvartalet”

Embracer rusar på börsen sedan man redovisat ett rörelseresultat långt över förväntan för det senaste kvartalet. Gamingbolaget meddelar även att man genomför åtta förvärv. 

Lars Wingefors, vd för Embracer.
Lars Wingefors, vd för Embracer.Foto: Jack Mikrut

Gamingbolaget Embracer EMBRAC B +3,31%Dagens utveckling redovisar ett rörelseresultat före avskrivningar, ebitda, på 965 miljoner kronor för bolagets första kvartal, som slutar den sista juni. Resultatet var långt över förväntan. Enligt S&P Global Market Intelligences sammanställning väntades resultatet landa på 675 miljoner kronor.

Nettoomsättningen uppgick till 2069 miljoner kronor, mot väntade 1660 miljoner.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 732 Mkr.

”Vi har haft en stabil utveckling på affärerna, drivet av att folk stannat hemma under nedstängning och en mängd goda releaser”, säger vd:n Lars Wingefors i en intervju med DiTV på morgonen. 

Marknaden gjorde tummen upp för rapporten. Vid 11-tiden hade aktiekursen stigit med drygt 12 procent till 16,8 kronor. Bolagets marknadsvärde är därmed 57,5 miljarder kronor. Följ kursen här

I separata pressmeddelanden meddelar Embracer även att bolaget ingått avtal om att förvärva åtta bolag (se faktaruta). Detta efter ett kvartal då vissa analytiker kritiserat bolaget för att man gjort för få företagsköp.

Vd:n lyfter fram bolagen 4A Games, Deca Games och New World Interactive från Kanada som de tre strategiskt viktigaste förvärven.

”4A Games är en utvecklare på Malta med 150 pers som gör bra spel och vi förlägger ju Metro-serien med dem sedan många år. Sedan tar vi också ett steg inom mobilt där vi etablerar en plattform för att köpa etablerade spel och ta över driften av dem genom köpet av Deca Games. Sedan köper vi en ganska etablerad 'shooter studio' i Kanada”, säger han.

På en fråga om utvecklingskostnaderna och kassaflödet betonar vd:n att man investerar i organisk tillväxt.

”Vi hade drygt 70 procent organisk tillväxt i kvartalet. De spel vi gjorde klara i kvartalet hade vi investerat 250 miljoner kronor i, men vi investerar i kommande spel för 470 miljoner kronor drygt i kvartalet. Så det är en differens där, och det kommer driva den organiska tillväxten det kommande året. Så det är helt enligt strategin”, säger han. 

Erik Sprinchorn, förvaltare på Tin Fonder, hyllar rapporten.

”Det är en fantastisk rapport. Framför allt tycker jag det är kul att se den organiska tillväxten, drivet av att alla delkoncerner inom games slår alla förväntningar, men framför allt då Coffee Stain där spelen Satisfactory och Deep Rock Galactic går oerhört bra”, säger han, apropå spelutvecklaren från Skövde som Embracer köpte 2018.

Erik Sprinchorn gillar även att två av de tre större förvärven är drivna av det internationella dotterbolaget av Saber Interactive, som grundades i Fort Lauderdale, Florida.

”Det tycker jag visar på att Lars Wingefors företagsbygge verkligen fungerar och att det finns substantiella mjuka synergier. Matt Karch och hans entreprenörskollega på Saber är hungriga vargar som driver på den här typen av förvärv och adderar till koncernen långt mer än vad Saber i sin grundverksamhet kan göra. Det här är ännu bättre än vad vi ser i siffrorna”, säger Erik Sprinchorn, förvaltare på Tin Fonder, i en intervju med DiTV.

Embracer är ett av de viktigaste innehaven i fonden Tin Ny Teknik, enligt Tins hemsida.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera