Hoppa till innehållet

Enkät: Så kommer vi att använda framtidens teknik

Roboten tjänar pengarna åt oss, batterierna laddar inte ur och tekniken blir närmast otäckt lik en människa. Det tror vana internetanvändare om framtiden, enligt Ericssons rapport.

Bild: TT

Ericsson Consumer Lab har släppt sin rapport om heta konsumenttrender för 2018 och framåt. Rapporten bygger på en onlineenkät som besvarades av drygt 5 000 vana internetanvändare i flera städer runt om i världen under oktober.

Enkäten tyder på ett paradigmskifte där konsumenter förväntar sig att digital teknik i allt högre grad kommer att fungera mer på mänskliga villkor, säger bolaget i sin spaning.

De tio trenderna är:

1. Din kropp är användargränssnittet

Mer än hälften av de befintliga användarna av smarta röstassistenter tror att människor kommer att använda kropp, uttryck och beröring för att interagera med tekniska enheter som om de vore medmänniskor.

2. Förstärkt hörsel

63 procent av konsumenterna uppger sig vilja ha hörlurar som översätter språk i realtid. 52 procent vill blockera en familjemedlems snarkning.

3. Eviga nybörjare

30 procent uppgav att ny teknik gör det svårare för dem att hålla sina färdigheter uppdaterade. Men de gör oss också till omedelbara experter.

4. Sändning på sociala medier

Sociala medier är fulla av information från traditionella tv-företag. Men hälften av konsumenterna anser att artificiell intelligens kommer att vara användbart för att kontrollera fakta som publicerats på sociala nätverk.

5. Annonser kan ersätta själva produkten

Annonser kan bli för smarta för sitt eget bästa. Mer än hälften av användarna av augmented och virtual reality tror att annonser kommer att bli så realistiska att de så småningom ersätter produkterna själva.

Läs mer: "Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"

6. Obehaglig teknik

50 procent uppgav att man skulle bli rädda om de inte kunde skilja en människa från en maskin vid samtal. 40 procent skulle bli rädda om deras smartphone kunde reagera på deras humör.

7. Roboten gör jobbet

40 procent uppgav sig vilja ha en robot som fungerar och tjänar pengar åt dem, vilket gör att de själva har mer fritid. 

8. Fotot utgör ett rum

75 procent tror att det om fem år kommer bli möjligt att med hjälp av virtual reality gå in i en smartphone-bild för att återuppleva ett minne.

9. Drönare i luften

39 procent tror att deras städer kommer att behöva ett vägnätverk för drönare och flygbilar. Nästan lika många är rädda att dessa kan falla på dem.

10. Eviga batterier

Mer än 80 procent tror att vi om fem år kommer att ha batterier som håller så länge att man inte behöver oroa sig för laddningen.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera