Hoppa till innehållet

Eric Saades startup fyller kassan: ”Ett Uber för flytten”

Mindre än nio månader efter lanseringen tar startupen Flyttsmart – som täcker allt ifrån flytthjälp och städning till ändring av elavtal och hemförsäkring – in 15 miljoner kronor. ”Nu behövde vi växla upp för att växa ikapp oss själva”, säger artisten Eric Saade, som tillsammans med Sebastian Nielsen grundat bolaget. 

Flyttsmarts vd och medgrundare Sebastian Nielsen, och Eric Saade, medgrundare.
Flyttsmarts vd och medgrundare Sebastian Nielsen, och Eric Saade, medgrundare.Foto: Pressbild

Flyttsmart tar in 15 miljoner kronor från Svea Ekonomi och Cageman Invest AB för att växa under 2021, dubbla personalstyrkan samt utveckla produkten och relationen mellan kund och mäklare. Sebastian Nielsen, som är vd för Flyttsmart, säger att det varit viktigt för bolaget att ”få med rätt människor”, oavsett om det gäller Flyttsmarts anställda eller erfarna investerare. 

”Vi har haft ögonen på Lennart (Svea Ekonomis vd, reds. anm) tidigare och har sett honom som en nyckelperson för oss – någon form av dröminvesterare, med hans kompetens och bakgrund – så det är förstås superkul att han väljer att investera i vår tjänst och plattform”, säger han.

Flyttsmart är en saas-tjänst som levereras via mäklare till bostadsköpare för att hjälpa till med samtliga detaljer rörande flyttprocessen – från flyttstäd, flytthjälp och adressändring, till elavtal, hemförsäkring och bredband. 

Att erbjuda en digital lösning för att förenkla flytt är värdefullt både för privatpersoner men också för mäklar- och fastighetsbranschen, eftersom många processer fortfarande är omoderna och analoga, säger Sebastian Nielsen.

”Vi vill hjälpa kunderna med att skapa en enklare, smidigare och snabbare flyttprocess, men också underlätta för mäklare så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet och faktiskt fokusera på att förmedla bostäder”, säger han.

Läs mer: Eric Saades startup vill få dig att satsa pengar i datorspel 

Tjänsten är kostnadsfri för både mäklare och användare, och Eric Saade liknar affärsmodellen vid ett ”Uber-upplägg”, där intäkterna kommer från partners inom exempelvis elavtal, försäkringar och flyttstäd som anslutit sig.

”På samma sätt som Uber skalade en annan fysisk bransch, taxibranschen, där deras chaufförer kan ansluta sig till en plattform för att få kunder i Stockholm – på samma sätt skalar vi flytt”, säger Eric Saade, som tillägger att skalbarheten gör det möjligt att applicera plattformen i andra länder, och att Flyttsmart därför ”tänker globalt”.  

Nästa år kommer Flyttsmart fokusera på att bygga optimala tjänster på den svenska marknaden, men därefter hoppas duon också kunna växa tjänsten utanför Sverige.

”Sedan kommer vi följa en plan att titta på närliggande länder runt om i Skandinavien först och främst, men sedan även ute i Europa efter det”, säger Sebastian Nielsen. 

Eric Saade är mest känd som artist, men var också en tidig investerare i e-sportplattformen G-Loot, och driver en dansskola i Stockholm.

”Jag har i tio års tid alltid haft lite andra sysslor vid sidan för att jag brinner för att skapa saker, och då spelar det ju egentligen ingen roll om det är musik eller något annat”, säger han.

Eric Saade och Sebastian Nielsen, som har en bakgrund från Schibsted och Hemnet, grundande bolaget efter att själva ha upplevt ”hur tidskrävande och kostsamt det är att flytta”. Sedan lanseringen i maj har Flyttsmart inlett samarbeten med flera mäklarkedjor. De senaste två månaderna har ordervärdet ökat med 300 procent och över hälften av de bostadsköpare som bjuds in via sin mäklare använder tjänsten, uppger bolaget. 

”Vi har haft en väldigt stark tillväxt på användare av tjänsten, med 1000 unika flyttare i månaden nu. Så vi insåg att vi inte kommer hinna växa organiskt, utan måste växa med tillväxtkapital”, säger Eric Saade.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera