Hoppa till innehållet

EU kan stoppa Apples miljardförvärv

Apples planerade miljardförvärv av musikappen Shazam har stött på patrull. Nu väljer EU-kommissionen att starta en fördjupad granskning av affären efter misstankar om osunda konkurrensfördelar.

Apples vd Tim Cook, till höger, tillsammans med Jimmy Iovine, chef för musiktjänsten Apple Music.
Apples vd Tim Cook, till höger, tillsammans med Jimmy Iovine, chef för musiktjänsten Apple Music.Foto: @image_author_name

EU-kommissionen beslöt på måndagen att starta en fördjupad granskning av Apples köp av den brittiska musiktjänsten Shazam, som används för igenkänning av låtar och ljud.

EU oroas över att affären minskar användarnas valmöjligheter av streamingtjänster för musik på marknaden.

"Undersökningen syftar till att musikfans även i fortsättningen ska få attraktiva erbjudanden”, säger konkurrenskommissionären Margrethe Vestager i en skriftlig kommentar.

Kommissionen menar också att Apple riskerar få tillgång till känslig kundinformation från konkurrenter genom Shazam. Techjätten skulle sedan kunna rikta erbjudanden till dessa kunder för att få dem att byta till deras egen tjänst Apple Music, heter det.

Apple Music har blivit den näst största streamingtjänsten för musik i Europa de senaste tre åren, efter marknadsledande Spotify.

Läs mer: Apple vill köpa Shazam – kan komma undan billigt 

Shazam är den app för musikigenkänning som är störst både inom EU och i resten av världen. Köpet offentliggjordes i december 2017 och prislappen som Apple betalade uppgavs ha landat på runt 400 miljoner dollar, motsvarande 3,8 miljarder kronor.

Sedan tidigare har Apple kommunicerat att man ser Shazam som "ett utmärkt komplement" till Apple Music. 

Beslutet från kommissionen om att starta en fördjupad granskning kommer efter den sedvanliga månadslånga kontrollen. Kommissionen har nu 90 arbetsdagar på sig att titta närmare på fallet, det vill säga fram till den 4 september i år.

I en intervju med Di Digital öppnade Margrethe Vestager nyligen för att titta närmare på Apple av helt andra orsaker. Flera europeiska techbolag, till exempel Spotify, motsätter sig nämligen Apples position på marknaden där bolaget tar mellan 15 och 30 procent av försäljningen som sker via app-butiken App Store. 

När det gäller digital musik äger Apple alltså både en viktig distributionskanal och Spotifys största konkurrent, Apple Music.

”Vi har inget beslut om det. Men det är mycket intressant fråga. Vi har inte kommit in på det än”, sa Margrethe Vestager till Di Digital, och påpekade att EU-kommissionen ännu inte startat någon formell granskning.

(Direkt/ Finwire/ Di Digital)

Läs mer: Apple Music fortfarande långt efter Spotify 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera