Estniska Bolt, som lanserade sin taxitjänst i Stockholm och Göteborg i fjol, har beviljats drygt en halv miljard kronor i en strategisk satsning från Europeiska investeringsbanken, enligt ett pressmeddelande.
I höstas beräknades Bolt vara ungefär en fjärdedel så stora som den amerikanska taxiappen Uber, i kunder räknat.
Pengarna – som Bolt ska använda till produktutveckling – är ett led i Investeringsplanen för Europa, även känd som ”Junckerplanen”, efter Jean-Claude Juncker, tidigare ordförande för Europeiska kommissionen.
Syftet med ”Junckerplanen” som sjösattes 2014 är bland annat att få fart på EU:s ekonomiska återhämtning. Den innebär bland annat att ”uppstartsföretag utan tidigare kredithistorik” lättare ska kunna få tillgång till finansiering.
”Bolt är ett bra exempel på europeisk expertis inom teknik och innovation”, kommenterar EIB:s vice ordförande Alexander Stubb satsningen i ett pressmeddelande.
EIB:s satsning i Bolt är inte en renodlad riskkapitalfinansiering utan pengarna kommer i form av ett ”riskkreditinstrument”, det vill säga snarare ett lån. Tidigare har bland annat det svenska poddbolaget Acast beviljats stora lån av den Europeiska investeringsbanken.
Bolt som grundades 2013 av den numera 25-årige estländaren Markus Villig har etablerat sig som marknadsledare i Baltikum, flera länder i Östeuropa samt delar av Afrika. Sammantaget uppges Bolt vara verksamma i över 100 städer 35 länder i Europa och Afrika, och ha totalt 30 miljoner användare.
”Vi är lönsamma på många av våra mogna marknader i till exempel Östeuropa, precis som att Uber är lönsamma i städer som Stockholm. Alla i den här sektorn bränner pengar för att expandera snabbare. Om vi skulle sluta göra det i dag hade vi förmodligen gått med vinst nästa månad”, sade Markus Villig när Di Digital träffade honom i höstas.
Under 2018 omsatte Bolt nästan 80 miljoner euro, motsvarande drygt 850 miljoner kronor. Det var fyra gånger högre än året innan. Bland investerarna i Bolt, som värderas till över 14 miljarder kronor, finns fordonsjätten Daimler och den kinesiska taxiappen Didi Chuxing. Grundarna Markus Villig, Martin Villig och Oliver Leisalu äger dock fortfarande runt 40 procent av bolaget.
Läs mer: 25-åringens taxiapp värderas till 14 miljarder – utmanar Uber