Hoppa till innehållet

Experter: "Telia kände till luckan"

Sårbarheterna i Telia e-legitimation har varit välkända i flera år. Det säger flera av Sveriges mest välrenommerade säkerhetsexperter. 

Flera säkerhetsexperter och en målsägande i fallet hävdar att Teliasonera redan kände till luckan som utnyttjades i miljonbedrägeriet.
Flera säkerhetsexperter och en målsägande i fallet hävdar att Teliasonera redan kände till luckan som utnyttjades i miljonbedrägeriet.Foto: Claes-Göran Flinck

Bedrägeriet mot Mats Arnhög och Christer Gardell utnyttjade svagheter i utlämningen för Telias e-legitimation. Med falska identitetshandlingar kunde bedragarna hämta ut legitimationer i finansmännens namn och därmed komma åt deras bankkonton.

Läs även: Nätbedragaren kartlade den svenska finanseliten

Enligt Hans G Larsson, informationsansvarig på Teliasonera kände bolaget inte till luckan som användes innan stölderna var ett faktum.

“Ingen av de jag haft kontakt med kan erinra sig någon sådan kritik och jag kan inte erinra mig att detta nämndes i oktober när bedrägerierna uppdagades”, skriver han i ett mejl till Di.

En av de målsägande i fallet är av en annan uppfattning. Fredrik Ohlsson är säkerhets- och operativ riskchef på SBAB. Enligt honom hade svagheterna påtalats för Telia långt innan kuppen mot Mats Arnhög och Christer Gardell.

“Vi har haft den diskussionen med Telia. Vi för den diskussionen i flera olika forum, främst hos bankföreningen. Det är en diskussion som funnits länge”, säger han till Di Digital.

Fallet kom inte som en blixt från klar himmel?

“Nej, det gjorde det inte. Vi, både bankerna och Telia, var medvetna om och är medvetna om den här sårbarheten”, fortsätter Fredrik Ohlsson.

Insatta källor som arbetat på Telia med bolagets e-legitimation ger honom stöd i det påståendet. Likaså ställer sig flera säkerhetsexperter frågande till hur Telia inte kan ha känt till sårbarheterna tidigare.

Vi, både bankerna och Telia, var medvetna om och är medvetna om den här sårbarheten.

Fredrik Ljunggren är säkerhetskonsult på Kirei och anses vara en av Sveriges främsta experter på området e-legitimation. Bland annat har han arbetat med de säkerhetskrav som svenska myndigheter ställer på e-legitimationer.

"Om jag ska vara försiktig kan man säga att det är osannolikt att Telia skulle vara helt ovetande om de här riskerna. Det är inte första gången det inträffar incidenter i utgivningsprocessen för e-legitimationer som involverar rekommenderat brev. Det är inte så man ska lämna ut legitimationshandlingar", säger Fredrik Ljunggren.

Han får medhåll från Peter Forsman, abuseansvarig på .SE, som arbetat med identitetsstölder under många år.

“Det är väl en väntad kommentar från deras håll. Men de här kryphålen har varit kända under lång tid,” säger han.

“Problemet är när försäljning går före säkerhetstänk och juridik. De här företagen vill sälja sina produkter. Då måste man göra det lätt att beställa och hämta ut dem”, fortsätter Peter Forsman.

Läs även: Nätbedragaren kartlade den svenska finanseliten

Läs även: Den stora blåsningen - hela reportaget om miljonbedrägeriet

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera