Hoppa till innehållet

Experterna: ”Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren”

E-handelsjätten Amazon rekryterar svensk personal och planerar en lansering i Sverige innan sommaren. Det uppger fem av varandra oberoende e-handelsexperter för Di Digital.

E-handelsprofilerna Hans Otterling, Staffan Mörndal, Patrik Hedelin och Pär Svärdson tror på en snar lansering för Amazon i Sverige.
E-handelsprofilerna Hans Otterling, Staffan Mörndal, Patrik Hedelin och Pär Svärdson tror på en snar lansering för Amazon i Sverige.

”Jag vet om flera rekryteringsprocesser där Amazon söker folk med e-handelskompetens. Målet ska vara en lansering i god tid innan Black Friday i november i år”, säger Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane Capital med ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen.

E-handelsprofilen Pär Svärdson, som grundade både Adlibris och Apotea, ger en snarlik bild.

”Jag har hört många rykten om ett hemligt projekt i Stockholm och att man ska lansera något under våren. Jag gissar att det rör sig om en svenskspråkig sajt. Kanske ska Amazon lansera sajter på alla språk i EU? Jag tror man börjar med att använda lagerlokalerna i Tyskland. Sedan bygger man ut i de områden som tar fart”, säger han.

Även nätbutiken Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko har hört att Amazon kommer till Sverige under andra kvartalet i år. Och Patrik Hedelin, partner på riskkapitalbolaget Eequity, är övertygad att en lansering sker i år.

”Jag vet att de har sökt brett efter e-handelskompetens i Sverige och att de även har annonserat om specifika tjänster inom lagerhantering. Med tanke på de långt gångna processerna är det fullt möjligt att det sker en lansering av Amazon.se redan i vår, men absolut före Black Friday. Jag tror att de kommer att rulla ut ett svenskt lager samtidigt”, säger han.

De kommer att gå in i Sverige, Danmark och Finland samtidigt och erbjuda fri hemkörning och leverans nästa dag.

Även Hans Otterling, partner på riskkapitalbolaget Northzone, tror på en snar lansering med eget nordiskt lager från start.

”De kommer att gå in i Sverige, Danmark och Finland samtidigt och erbjuda fri hemkörning och leverans nästa dag. Med tanke på Amazons resurser tror jag att de kommer ha ett lager i Norden redan från början”, säger han.

I Europa fins Amazon redan i Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien. 

Läs mer: Cervenka: ”Amazon är Standard Oil av vår tid” 

Men i Sverige är verksamheten än så länge begränsad till serververksamheten Amazon Web Services. För ett knappt år sedan kunde Di Digital rapportera att man köpt Amazon.se från en 60-årig Stockholmare som ägt domännamnet sedan 1997. Nu talar alltså mycket för en lansering av Amazon.se redan under våren. 

”Jag skulle tro att de fokuserar på att sälja sportartiklar, hemelektronik och vitvaror. Det är lätt att sourca från Tyskland och Storbritannien där Amazon redan har lager. Kommer man upp i volym öppnar man lager i Sverige inom 1-2 år. Jag tror inte de satsar så mycket på böcker, där verkar de svenska förlagen hålla emot”, säger Staffan Mörndal på Verdane Capital.

Helt säker tycks ingen vara. Amazon har nämligen varit nära en Sverigesatsning vid minst två tidigare tillfällen. Och sedan blåst av. 

Jag tror inte Amazon planerar någon jättesatsning på bokfronten i Sverige i år.

Första gången var kring 2000 då bolagets vd och grundare Jeff Bezos besökte Sverige. Sedan brast it-bubblan och planerna lades på is.

Andra gången var kring 2013 då man förhandlade med svenska bokförläggare och distributörer. Processen gick så pass långt att branschorganisationen Svensk Bokhandel bekräftade att Amazon skulle börja sälja svenska böcker redan följande år. Men planerna strandades. 

"Jag tror inte Amazon planerar någon jättesatsning på bokfronten i Sverige i år. Men man kanske planerar någonting. När man gick in i Holland började man ju erbjuda e-böcker via sin läsplatta Kindle till exempel”, säger Jonas Tellander, vd för ljudboksbolaget Storytel, som även äger förlaget Norstedts.

Amazons intåg blir brutalt för vissa bolag.

Amazons troliga lansering anses påskynda den konsolideringsvåg som just nu pågår inom den svenska e-handeln. Och Hans Otterling uppger att Northzone har tagit hänsyn till Amazons planer i samband med sina investeringsbeslut sedan flera år tillbaka.

Läs mer: Amazon driver på fusionsvåg bland svenska nätbutiker 

”Amazons intåg blir brutalt för vissa bolag. De som bara erbjuder en traditionell e-handelstjänst utan egna produkter kommer att få det tufft. Våra investeringar måste därför ha egna varumärken och en tydlig profil, med stark marknadsföring i sociala medier”, säger han, och lyfter fram modebolaget Na-kd som ett framgångsrikt exempel.

Patrik Hedelin på Eequity påpekar att svenskarna redan i dag beställer varor från Amazon via utlandet för kring 800 miljoner kronor om året. Han ser positivt på Amazons planer och tror att många svenska bolag kommer att kunna skaffa sig nya kunder via Amazon genom att köpa marknadsföring, vid sidan av existerande plattformar som Google och Facebook.

”Men om jag vore aktieägare i till exempel Elgiganten, Dustin eller CDON Marketplace skulle jag börja fundera på att sälja”, säger han.


Mer om Amazon i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/cervenka-amazonsstorstahotaramazonsjalva-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera