”Jag vet om flera rekryteringsprocesser där Amazon söker folk med e-handelskompetens. Målet ska vara en lansering i god tid innan Black Friday i november i år”, säger Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane Capital med ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen.
E-handelsprofilen Pär Svärdson, som grundade både Adlibris och Apotea, ger en snarlik bild.
”Jag har hört många rykten om ett hemligt projekt i Stockholm och att man ska lansera något under våren. Jag gissar att det rör sig om en svenskspråkig sajt. Kanske ska Amazon lansera sajter på alla språk i EU? Jag tror man börjar med att använda lagerlokalerna i Tyskland. Sedan bygger man ut i de områden som tar fart”, säger han.
Även nätbutiken Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko har hört att Amazon kommer till Sverige under andra kvartalet i år. Och Patrik Hedelin, partner på riskkapitalbolaget Eequity, är övertygad att en lansering sker i år.
”Jag vet att de har sökt brett efter e-handelskompetens i Sverige och att de även har annonserat om specifika tjänster inom lagerhantering. Med tanke på de långt gångna processerna är det fullt möjligt att det sker en lansering av Amazon.se redan i vår, men absolut före Black Friday. Jag tror att de kommer att rulla ut ett svenskt lager samtidigt”, säger han.
De kommer att gå in i Sverige, Danmark och Finland samtidigt och erbjuda fri hemkörning och leverans nästa dag.
Även Hans Otterling, partner på riskkapitalbolaget Northzone, tror på en snar lansering med eget nordiskt lager från start.
”De kommer att gå in i Sverige, Danmark och Finland samtidigt och erbjuda fri hemkörning och leverans nästa dag. Med tanke på Amazons resurser tror jag att de kommer ha ett lager i Norden redan från början”, säger han.
I Europa fins Amazon redan i Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien.
Läs mer: Cervenka: ”Amazon är Standard Oil av vår tid”
Men i Sverige är verksamheten än så länge begränsad till serververksamheten Amazon Web Services. För ett knappt år sedan kunde Di Digital rapportera att man köpt Amazon.se från en 60-årig Stockholmare som ägt domännamnet sedan 1997. Nu talar alltså mycket för en lansering av Amazon.se redan under våren.
”Jag skulle tro att de fokuserar på att sälja sportartiklar, hemelektronik och vitvaror. Det är lätt att sourca från Tyskland och Storbritannien där Amazon redan har lager. Kommer man upp i volym öppnar man lager i Sverige inom 1-2 år. Jag tror inte de satsar så mycket på böcker, där verkar de svenska förlagen hålla emot”, säger Staffan Mörndal på Verdane Capital.
Helt säker tycks ingen vara. Amazon har nämligen varit nära en Sverigesatsning vid minst två tidigare tillfällen. Och sedan blåst av.
Jag tror inte Amazon planerar någon jättesatsning på bokfronten i Sverige i år.
Första gången var kring 2000 då bolagets vd och grundare Jeff Bezos besökte Sverige. Sedan brast it-bubblan och planerna lades på is.
Andra gången var kring 2013 då man förhandlade med svenska bokförläggare och distributörer. Processen gick så pass långt att branschorganisationen Svensk Bokhandel bekräftade att Amazon skulle börja sälja svenska böcker redan följande år. Men planerna strandades.
"Jag tror inte Amazon planerar någon jättesatsning på bokfronten i Sverige i år. Men man kanske planerar någonting. När man gick in i Holland började man ju erbjuda e-böcker via sin läsplatta Kindle till exempel”, säger Jonas Tellander, vd för ljudboksbolaget Storytel, som även äger förlaget Norstedts.
Amazons intåg blir brutalt för vissa bolag.
Amazons troliga lansering anses påskynda den konsolideringsvåg som just nu pågår inom den svenska e-handeln. Och Hans Otterling uppger att Northzone har tagit hänsyn till Amazons planer i samband med sina investeringsbeslut sedan flera år tillbaka.
Läs mer: Amazon driver på fusionsvåg bland svenska nätbutiker
”Amazons intåg blir brutalt för vissa bolag. De som bara erbjuder en traditionell e-handelstjänst utan egna produkter kommer att få det tufft. Våra investeringar måste därför ha egna varumärken och en tydlig profil, med stark marknadsföring i sociala medier”, säger han, och lyfter fram modebolaget Na-kd som ett framgångsrikt exempel.
Patrik Hedelin på Eequity påpekar att svenskarna redan i dag beställer varor från Amazon via utlandet för kring 800 miljoner kronor om året. Han ser positivt på Amazons planer och tror att många svenska bolag kommer att kunna skaffa sig nya kunder via Amazon genom att köpa marknadsföring, vid sidan av existerande plattformar som Google och Facebook.
”Men om jag vore aktieägare i till exempel Elgiganten, Dustin eller CDON Marketplace skulle jag börja fundera på att sälja”, säger han.
Mer om Amazon i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/cervenka-amazonsstorstahotaramazonsjalva-
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.