Hoppa till innehållet

Facebook bygger ut serverpark i Sverige

I veckan kunde Di Digital avslöja Amazons planer om att bygga serverhallar på tre orter i Sverige. Nu står det klart att Facebook ska bygga ut sin serverhall i Luleå.

Mark Zuckerberg, grundare och vd på Facebook, och Facebooks serverhallar i Luleå.
Mark Zuckerberg, grundare och vd på Facebook, och Facebooks serverhallar i Luleå.

Di Digital kunde i veckan avslöja att it-jätten Amazon Web Services öppnar datacenter i Västerås, Eskilstuna och Katrineholm. Redan nästa år ska allt vara klart, avslöjar bolagets vd Andy Jassy. Anledningen är att Amazon ska göra Stockholm till en av bolagets totalt 16 regioner med minimal nedtid och maximal hastighet för molnkunder.

Läs mer: Damberg om Amazons Sverigesatsning: “Stort för Sverige” 

Nu står det klart att Facebook, som länge haft serverhallar i Sverige, bygger ut. Bolaget behöver mer mark för att kunna bygga ett tredje datacenter på Porsön, en halvö i Luleå, skriver Norrbottens Kuriren

På Porsön finns Luleå tekniska universitet, företagsparken Aurorum och Teknikens hus. Foto:
Luleå tekniska universitet.

Fastigheten där serverhallarna ligger ägs av Facebooks dotterbolag Pinnacle Sweden AB. De har framfört önskemålet till kommunen som uppger att de prioriterar projektet och sätter igång planarbetet, enligt tidningen.

Facebook vill utöka sin fastighet för att kunna placera ytterligare en byggnad i norra delen av området.

”De har framfört önskemål om en mindre utökning av befintlig fastighet för att möjliggöra för en tredje hall. Däremot har de aldrig sagt om eller när den kommer att byggas”, förklarar planchefen Annelie Granljung på Luleå kommun till Norrbottens Kuriren.

Bolagets önskemål kräver att nu gällande detaljplan ändras samt att kommunen säljer en del mark till bolaget. På måndag ska kommunstyrelsens arbetsutskott att ta ställning till ärendet. 

Utvidgningen av Facebooks är komplicerad, då området ligger nära Gammelstadsviken och ett Natura 2000-område.

Mer om Amazons serversatsningar i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/amazon-skrall-alibabaisverigeochstorbankernasstartupvurm

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Foto:

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera