Annons

Facebook-chefen: Skandalen påverkar inte vinsten

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg. Foto: Andrew Harnik
Facebooks marknadschef ser inte att sociala medier-jättens intäkter kommer att påverkas av Cambridge Analytica-skandalen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook tror inte att den senaste tidens uppror med anledning av Cambridge Analytica-skandalen kommer att påverka intäkterna märkbart, säger marknadschefen Carolyn Everson, enligt Wall Street Journal. 

Vidare säger hon att majoriteten av Facebook-användarna inte har ändrat sina säkerhetsinställningar under de senaste veckorna. 

”Vi har inte sett några stora förändringar i folks beteende eller användare som har slutat med att dela sin data med Facebook”, säger Carolyn Everson till tidningen.

Facebook förväntar sig inte heller att några nya, striktare dataskyddslagar ska påverka bolagets affärsmodell eller resultat, uppger hon vidare. Detta trots att Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg tidigare under veckan vittnade inför den amerikanska kongressen till följd av skandalerna.

Läs mer: EU-domstolen kan pröva om Facebooks dataöverföring är olaglig 

Däremot förväntar sig Facebook ökade kostnader i samband med att bolaget nu anställer fler personer som ska säkerställa användarnas integritet på plattformen.

Facebooks omsättning ökade med drygt 50 procent i det fjärde kvartalet 2017. Omsättningen för mobilannonseringen utgjorde 84 procent av den totala omsättningen, som uppgick till 8,6 miljarder dollar, jämfört med 80 procent samma period året innan.

Analytiker i genomsnitt hade räknat med en omsättning på 8,3 miljarder dollar. Nettovinsten steg till 3,6 miljarder dollar, eller 1,21 dollar per aktie, jämfört med 1,6 miljarder dollar motsvarande period året innan.

Läs mer: Facebook nobbar möte med svenska regeringen 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies