Hoppa till innehållet

Facebooks kontroversiella experiment färgar valet i Kambodja

Facebooks alternativa nyhetsfeed i Kambodja kapade räckvidden för en liten men viktig krets opartiska nyhetsförmedlare i landet. Än i dag märks effekterna av experimentet, säger människorättsaktiviter till Di Digital.

Kambodjas premiärminister Hun Sen.
Kambodjas premiärminister Hun Sen.Foto: TT

Facebook har blivit en allt viktigare plattform under valtider. Sociala medie-jätten hamnade i blåsväder efter det amerikanska presidentvalet 2016 där det framkommit att plattformen utnyttjats av ryska underrättelsetjänsten för att påverka valet.

I slutet av juli går Kambodja till val. Det lär dock knappast bli något maktskifte, premiärminister Hun Sen har suttit på makten sedan 1985 och har i samband med upptakten till det kommande parlamentsvalet på söndag slagit ner sina motståndare.

Tidigare i år löste Hun Sen upp oppositionspartiet, CNRP, genom ett beslut i landets högsta domstol. 118 partimedlemmar är bannlysta från att vara aktiva inom politik i landet under fem års tid. Oppositionsledaren Sam Rainsy flydde landet efter hot om fängelse.

Och när valet nu närmar sig intensifieras regimens insatser för att hålla greppet om makten, inte minst på Facebook.

”Vi har sett en ordentlig ökning av desinformation den senaste tiden här i Kambodja. Allt fler oseriösa sidor och aktörer som sprider statlig propaganda på Facebook har dykt upp inför valet i år”, säger Erin Handley, som jobbar som reporter på Kambodjanska tidningen Phnom Penh Post. 

Facebook är en viktig källa till nyheter i Kambodja. En undersökning från 2015 gjord av non profit-organisationen The Asian Foundation visade att 48 procent av befolkningen i landet använder Facebook. 30 procent uppger i samma undersökning att de får sina nyheter i första hand från Facebook.

Läs mer: Grävaren bakom Facebook-skandalen: "Sveriges demokrati är otroligt sårbar" 

I takt med att traditionella medier som motsatt sig ledaren Hun Sen stängts ner, blir Facebook också en allt viktigare distributionskanal för medier och journalister i arbetet med att nå ut med opartiska nyheter.

Därför blev Facebooks senaste experiment i landet ett extra tungt dråpslag för de fria rösterna i Kambodja.

I oktober förra året testade sociala-mediejätten en ny funktion i sex länder, kallad Explore, som flyttade inlägg och innehåll från organisationer, medier och nyhetsförmedlare till ett enskilt nyhetsflöde, en enskild News Feed. Kambodja var ett av länderna där den nya funktionen rullades ut.

Experimentet orsakade stora problem för medier och organisationer att nå ut till läsare på Facebook. Spridningen på deras innehåll begränsades rejält.

Än i dag märks det en tydlig minskning enligt Srorn Srun, som jobbar ideellt för Cam Asean Youth, en frivilligorganisation som arbetar för marginaliserade gruppers rättigheter i Kambodja.

”Vi brukar nå minst 15 000 användare med våra poster och events, när Facebook införde Explorer nådde vi knappt 2 000. Vi har fortfarande inte kommit upp i våra gamla siffror”, säger han.

Srorn Srun på människorättsorganisationen Cam Asean Youth.
Srorn Srun på människorättsorganisationen Cam Asean Youth.

För Cam Asean Youth är Facebook det enda möjliga sättet att kommunicera med många människor samtidigt. Det är svårt att hålla fysiska möten och prata fritt om politik. Risken är då att man övervakas av polis, säger Srorn Srun.

”Vi pratar i Facebookgrupper och chattar om hur vi kan förändra vårt land genom de lagar som finns och de få rättigheter vi fortfarande har kvar. Det hade aldrig fungerat om vi anordnat träffar i verkligheten, folk vågar inte prata fritt då”, säger han.

I mars i år lades Explore ner och allt material flyttades tillbaka till samma flöde på Facebook. I ett blogginlägg skrev Facebooks chef för News Feed, Adam Mosseri, att man fått reaktioner från användare som menade att de inte fått tillgång till viktig information. 

Företaget skylde på dålig kommunikation och hävdade att testet gett företaget viktig information att bygga vidare sina produkter på.

Men den förklaringen köper inte Vy Nop, mediechef på Cambodian Center for Independent Media, en organisation som jobbar i motvind med att infria yttrande- och pressfrihet i landet och som har en egen nyhetsredaktion som publicerar nyheter.

”Facebook avslutade experimentet efter att vi visade det för journalister från utlandet. Då hade vi tappat enormt mycket av vår trafik och vi nådde inte ut till en bråkdel av de vi brukar nå med våra nyheter”, säger han uppgivet.

Vy Nop, mediechef på Cambodian Center for Independent Media.
Vy Nop, mediechef på Cambodian Center for Independent Media.

Även om det mesta pekar mot att Hun Sen sitter kvar på makten efter valet den 29 juli, kommer de rättighetsorganisationer Di Digital pratat med fortsätta sin kamp för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet i landet.

Till sin hjälp i kampen kommer man använda Facebook för att samla människor och skapa opinion. Men företaget måste ta ett större ansvar i framtiden, menar Srorn Srun på Cam Asean Youth.

”Facebooks beslut att testa Explorer var ett hårt slag mot oss. I Kambodja har folk inte koll på samhällsförändringar, de traditionella medierna som finns kvar ger oss inte det. Facebook borde inte testa nya funktioner på det här sättet”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera