Det sociala nätverket Fishbrain är ett av Sveriges mest omtalade startupföretag. Sedan starten 2013 har det den sociala fiskeappen Fishbrain lockat till sig drygt 120 miljoner kronor i riskkapital.
Nu tar sportfiskeplattformen in ytterligare 13,5 miljoner dollar, motsvarande 111 miljoner kronor, under en Series-B finansieringsrunda.
Rundan leddes av B Capital Group med deltagande från Softbank Ventures Korea och de befintliga investerarna Northzone och Industrifonden.
Med de nya pengarna är målet att expandera företagets räckvidd och anställa fler personer. Fishbrain har i dag 30 anställda men vill öka den siffran till 60 vid årsslutet.
Läs mer: Fishbrains nya drag gav resultat – omsättningen ökar 24 gånger
Sportfiske är en bransch värd 200 miljarder dollar. Nästan en fjärdedel av marknaden finns i USA där mer än 47 miljoner amerikaner sysslar med fiske som rekreation.
“Vi vill framhålla att Fishbrain fokuserar på hållbarhet and att följa gällande lagar. Vi förespråkar en "catch and release"-policy när det är möjligt och uppmuntrar våra användare att följa lokala fiskeregler", säger grundaren Johan Attby till sajten Venturebeat.
Fishbrain har 3,2 miljoner registrerade användare, varav 80 procent är i USA.
Fishbrains app finns gratis till både iOS och Android. Bolaget erbjuder också en premiumapp som kostar 5,99 dollar i månaden.
Finwire/Di Digital