Hoppa till innehållet

Före detta Klarna-chef blir ny delägare i horsetech-bolag

Den tidigare Klarna-chefen Helene Adalberth blir operativ delägare på det nystartade horsetech-bolaget Prevet.

Jenny Gagnér, grundare och vd på Prevet.
Jenny Gagnér, grundare och vd på Prevet.

Investeringsbolaget Nascent Invest och den tidigare Klarna-chefen Helene Adalberth, syster till grundaren Niklas Adalberth, går in med 2,5 miljoner kronor i den nystartade veterinärappen Prevet. 

Appen ska fungera som ett verktyg för kommunikation mellan främst hästägare och veterinärer, men även mellan de hästskötare, medryttare och hovslagare som på något sätt är inblandade i hästens och hästägarens liv. 

Genom att dokumentera hur hästen beter sig i friskt tillstånd kan fler lättare märka om någonting är fel, menar Jenny Gagnér, vd för Prevet. 

“50 procent av den skadeersättning från försäkringsbolag som betalas ut till hästägare är på grund av hältor. Hästar är ofta duktiga på att dölja sin smärta och det kan ta flera år innan man upptäcker en skada. Om man istället dokumenterar hästens beteendeförändringar kan det gå snabbare att förstå när något är fel”, säger Jenny Gagnér.

Läs mer: Deras träningsapp för ridsport fyller på kassan – vill expandera utomlands 

Förutom möjligheten att dokumentera hästens utveckling och förändringar kan användarna ta del av kvalitetssäkrad information för att utöka kunskapen.

Appens tidigaste användare var samtliga betalande kunder. Nu har bolaget valt att släppa den befintliga versionen gratis för att bygga datavolym. 

“Vi känner oss trygga i att det finns kunder som är villiga att betala för vår tjänst. Vi siktar på att ha igång fungerande betalmodeller för appen inom ett år.”

Prevet gör just nu en förstudie tillsammans med universitetsdjursjukhuset i Uppsala. Studien kommer att pågå fram till den 31 januari nästa år. I december 2019 väntas prototypen av den nya appen vara klar. I den nya appen ska det vara möjligt för alla parter som får ta del av hästens loggbok att fylla i information. 

“Förutom den tekniska biten är det också ett projekt att få ihop tjänsten så att den faktiskt hjälper till och inte gör det krångligare. Veterinärer har fullt upp och det är meningen att det här ska vara ett hjälpmedel", säger Jenny Gagnér.

Erik Gozzi, vd på Nascent Invest, är övertygad om att marknaden för horsetech kommer att växa och fortsätta sin digitaliseringsresa. 

“Det finns i allmänhet ett stort kassaflöde i djurvärlden och i synnerhet i hästindustrin. Det är nog också därför den är först ute med att digitaliseras. Veterinärbranschen har varit sen avseende digitaliseringen, men vi ser att det nu har ökat. Det här är nog bara början”, säger Erik Gozzi.

Läs mer: Hästspelet Star Stable växer: ”Vill fördjupa berättelsen” 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera