Hoppa till innehållet

Försäkringsutmanaren Hedvig tar in 30 miljoner – backas av Uber-investerare

Försäkringsuppstickaren Hedvig gör det enklare för konsumenterna att få ut försäkringspengar när olyckan är framme. Nu tar bolaget in ytterligare 30 miljoner från flera stora investerarprofiler.

Insurtechbolaget Hedvigs grundare Lucas Carlsén, John Ardelius och Fredrik Fors.
Insurtechbolaget Hedvigs grundare Lucas Carlsén, John Ardelius och Fredrik Fors.

Digitaliseringsvågen sköljer över fler marknader. Näst på tur är försäkringar.

Insurtechbolaget Hedvig (NTL) backas sedan tidigare av bland andra Sophia Bendz (NTL), Sven Hagströmer (NTL) och Nicklas Storåkers (NTL). Nu går även grundarna av tyska e-handelsjätten Zalando och Ubers ängelinvesterare in i bolaget.

”Rundan gick relativt fort och vi är väldigt glada att få med oss såhär välrenommerade europeiska investerare som insett att det finns ett behov av vår tjänst även ute i Europa”, säger Lucas Carlsén, vd och medgrundare.

Sammanlagt tar bolaget in 30 miljoner kronor. De gamla ägarna är med i rundan. Nya är tyska investmentbolaget Cherry Ventures, som grundades av Filip Dames, Christian Meermann och Daniel P. Glasner, som startade investeringsfonden efter att ha gjort en exit i Zalando.

Men den kanske mest uppseendeväckande finansprofilen som nu går in i bolaget är Khaled Helioui, som var ängelinvesterare för Uber och Deliveroo.

”Vi är väldigt glada att ha Khaled ombord. Han jobbade med Uber-teamet i ett tidigt skede och har väldigt stor kunskap därifrån kring hur en sådan aggressiv tillväxtresa sjösätts”, säger Lucas Carlsén.

Hedvig grundades 2016 av John Ardelius, Lucas Carlsén och Fredrik Fors. Bolaget lanserade sin tjänst i maj och investeringsrundan på 30 Mkr genomfördes för att kunna fortsätta tillväxten.

Med hjälp av artificiell intelligens, AI, kapar bolaget många av stegen i försäkringsprocessen från att en konsument anmäler skada till att hen får sina pengar.

Enligt Lucas Carlsén gör de stora svenska försäkringsbolagen processen kring att få ut ersättningar onödigt svår, eftersom det är en del av deras affärsidé.

”Om en försäkring är svår att använda så är det färre som gör det, det är såklart lönsamt för bolagen om kunderna betalar men inte använder tjänsterna”, säger han.

Läs mer: Backas av tungviktare – nu ska Hedvig utmana försäkringsbranschen

Genom bolagets app spelar konsumenten in ett röstmeddelande om vad som hänt. Sedan analyseras innehållet av bolagets AI som avgör om pengar kan betalas ut.

Hedvigs lösning är möjlig på grund av ett partnerskap med tyska försäkringsbolaget Inter Hannover och för sina tjänster tar Hedvig en fast avgift på 20 procent av konsumentens månadsinbetalning.

”Det finns en stor osäkerhet i och med att försäkringar är så komplext och svårbegripligt. Vi förenklar för konsumenten”, säger Lucas Carlsén.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera