Annons

Försäkringsutmanaren Hedvig tar in 30 miljoner – backas av Uber-investerare

Insurtechbolaget Hedvigs grundare Lucas Carlsén, John Ardelius och Fredrik Fors.
Insurtechbolaget Hedvigs grundare Lucas Carlsén, John Ardelius och Fredrik Fors.
Försäkringsuppstickaren Hedvig gör det enklare för konsumenterna att få ut försäkringspengar när olyckan är framme. Nu tar bolaget in ytterligare 30 miljoner från flera stora investerarprofiler.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Digitaliseringsvågen sköljer över fler marknader. Näst på tur är försäkringar.

Insurtechbolaget Hedvig (NTL) backas sedan tidigare av bland andra Sophia Bendz (NTL), Sven Hagströmer (NTL) och Nicklas Storåkers (NTL). Nu går även grundarna av tyska e-handelsjätten Zalando och Ubers ängelinvesterare in i bolaget.

”Rundan gick relativt fort och vi är väldigt glada att få med oss såhär välrenommerade europeiska investerare som insett att det finns ett behov av vår tjänst även ute i Europa”, säger Lucas Carlsén, vd och medgrundare.

Sammanlagt tar bolaget in 30 miljoner kronor. De gamla ägarna är med i rundan. Nya är tyska investmentbolaget Cherry Ventures, som grundades av Filip Dames, Christian Meermann och Daniel P. Glasner, som startade investeringsfonden efter att ha gjort en exit i Zalando.

Men den kanske mest uppseendeväckande finansprofilen som nu går in i bolaget är Khaled Helioui, som var ängelinvesterare för Uber och Deliveroo.

”Vi är väldigt glada att ha Khaled ombord. Han jobbade med Uber-teamet i ett tidigt skede och har väldigt stor kunskap därifrån kring hur en sådan aggressiv tillväxtresa sjösätts”, säger Lucas Carlsén.

Hedvig grundades 2016 av John Ardelius, Lucas Carlsén och Fredrik Fors. Bolaget lanserade sin tjänst i maj och investeringsrundan på 30 Mkr genomfördes för att kunna fortsätta tillväxten.

Med hjälp av artificiell intelligens, AI, kapar bolaget många av stegen i försäkringsprocessen från att en konsument anmäler skada till att hen får sina pengar.

Enligt Lucas Carlsén gör de stora svenska försäkringsbolagen processen kring att få ut ersättningar onödigt svår, eftersom det är en del av deras affärsidé.

”Om en försäkring är svår att använda så är det färre som gör det, det är såklart lönsamt för bolagen om kunderna betalar men inte använder tjänsterna”, säger han.

Läs mer: Backas av tungviktare – nu ska Hedvig utmana försäkringsbranschen

Genom bolagets app spelar konsumenten in ett röstmeddelande om vad som hänt. Sedan analyseras innehållet av bolagets AI som avgör om pengar kan betalas ut.

Hedvigs lösning är möjlig på grund av ett partnerskap med tyska försäkringsbolaget Inter Hannover och för sina tjänster tar Hedvig en fast avgift på 20 procent av konsumentens månadsinbetalning.

”Det finns en stor osäkerhet i och med att försäkringar är så komplext och svårbegripligt. Vi förenklar för konsumenten”, säger Lucas Carlsén.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies