Hoppa till innehållet

Fotbollsstjärna och Klarna-chef satsar på spar-app för barn

Appen Veckopengen tar in 6 Mkr från bland andra Johan Qviberg och fotbollsspelaren Tobias Hysén. Samtidigt sätter sig Klarnas ordförande Eva Cederbalk i styrelsen.

Veckopengens delägare Johan Qviberg och dess ledamot Eva Cederbalk.
Veckopengens delägare Johan Qviberg och dess ledamot Eva Cederbalk.

Appen Veckopengen tar in 6 Mkr för att fortsätta sin utveckling av plattformen genom att integrera mikrobetalningar och expandera tjänsten internationellt.

Målet är att möjliggöra för barn att kunna hantera och betala med sina egna pengar. Detta ska åstadkommas genom samarbeten med moderna betalaktörer på marknaden.

“Vårt samhälle står inför en stor utmaning i att utbilda och möjliggöra för unga att hantera pengar. Kontanter är förbi, och barn behöver ett nytt sätt för att förstå sig på och använda digitala pengar”, sager Philip Haglund, vd och grundare på Veckopengen.

Exakt hur man ska tjäna pengar på appen är ännu oklart.

”Vi har ännu inte realiserat potentiella intäktsströmmar. Men precis som andra appar kommer vi att ha en premiumversion, våran är riktad mot föräldrarna i familjen. Utan att säga för mycket om vår framtid finns det inom fintech också tydliga intäktsmöjligheter genom samarbeten med banker eller betaltjänster på både den svenska som den globala marknaden”, säger vd Philip Haglund.

Han uppger sig vara nöjd med att bolaget lyckats attrahera både nytt kapital och en gedigen kompetens i sin ägarkrets och styrelse.

Veckopengens styrelse och ledning. Från vänster: Stefan Arenbalk (sittande), Caj Westlund, Stefan Persson, Eva Cederbalk, Philip Haglund (sittande), Niclas Blomqvist, Felix Åkesson (på axlarna), Axel Bergström (sittande), Oscar Salén, Anders Bäck och Patrik Parnfors (sittande).

Genom nyemissionen har aktier tecknats av en rad namnkunniga profiler. Några av dessa är Anders Pettersson, vd på investmentbolaget Arle, Stefan Arenbalk från Dynamic Ventures Scandinavia, samt affärsänglarna Johan Qviberg, Oscar Salén, Jan Petterson och Mikael Rosencrantz. Även nätverket Crest Eight som representeras av Niclas Wijkström och Carl Anchér har investerat. Dessutom har fotbollsspelaren Tobias Hysén gått in med kapital.

Läs mer: Johan Qviberg lämnar förlustdrabbat Virtusize

Veckopengens nya styrelse består bland annat av Eva Cederbalk, ordförande i Klarna, och Stefan Persson, tidigare på Unibet, Great Works och Postkodlotteriet.

Patrik Parnfors är kvar som styrelseordförande. Övriga ledamöter är Philip Haglund, Stefan Arenbalk och Oscar Salén.

Sedan lanseringen i mars 2015 har appen Veckopengen fått över 60 000 användare.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera