Från miljonförlust till 32 miljoner i vinst – på ett år
Från miljonförlust till 32 miljoner i vinst – på ett år
Servicefinder, med grundarna Jeffrey Singh, Vishal Nanda och Aleksandar Goga, hjälper privatpersoner och företag att hitta tjänsteföretag för sysslor i hemmet eller på arbetsplatsen. Enligt bolaget har Servicefinder hittills förmedlat mer än 700 000 prisförslag från sina tjänsteleverantörer.
Bolaget, som fick Schibsted som storägare 2011, gjorde en förlust på 1,6 Mkr år 2014. I fjol gick det mycket bättre.
Omsättningen ökade från 43 Mkr år 2014 till 74 Mkr för fjolåret, vilket motsvarar en ökning på 73 procent. Samma år lämnade bolaget sina röda siffror bakom sig och gjorde en vinst på 32 Mkr.
Just abonnemang har visat sig fungera väldigt bra.
Bakgrunden till den kraftiga resultatökningen är framför allt att Servicefinder har flyttat många av sina kunder till en prenumerationsmodell, med löpande betalningar månadsvis. Fram till 2013 använde bolaget istället en kontantkortsliknande modell där kunderna manuellt fyllde på sitt konto i takt med att de använde tjänsten.
“Vi har experimenterat med olika affärsmodeller. Just abonnemang har visat sig fungera väldigt bra”, säger medgrundaren Vishal Nanda.
Läs även: Schibsted lanserar Blocket-utmanare
Framåt siktar bolaget på internationell expansion. Att lansera Servicefinder utomlands vore möjligt även utan ny finansiering från ägarna, säger Vishal Nanda.
“Jag kan inte kommentera våra finansieringsplaner, men vi har en stark kassa och vi har möjlighet att växa utomlands av egen kraft om vi skulle vilja göra det.”