Hoppa till innehållet

Från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen

Hon växte upp på en kolchos i Vitryssland, kom till Sverige som 11-åring och övergav sin egen pr-byrå för drömmen om startupbranschen. ”Det fanns tusentals hål i marknaden”, säger Viktoryia Khromchanka, grundare av bokningstjänsten Gigital.

På torsdagen modererar Di Digital ”Changers hub” på Google Open mic i Almedalen. Bland alla medverkande startupbolag och näringslivsprofiler finns Viktoryia Khromchanka.

Redan innan hon skapat en plattform för artistbokningstjänsten Gigital trillade den första kunden in – en av Sveriges största eventbyråer.

”Då insåg jag att vi inte var helt fel ute, trots att vi var nykomlingar.”

Hon löste problemet genom att skapa en fejkad bild på hur plattformen skulle ha sett ut, och sade att hemsidan var nere.

”De fick den DJ:n de ville ha för den budgeten de ville ha. Problemet löst och alla blev nöjda.”

Gigital utmanar de traditionella bokningsbolagen med en digital lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag.

Det var ett litet samhälle med ungefär 3 000 invånare, som alla arbetade med olika typer av jordbruksanläggningar.

Tjänsten lanserades i höstas, efter att Gigital året innan blivit antagna till Stings acceleratorprogram. Nu har man precis passerat 300 bokningar.  

Totalt har man tagit in 2,6 miljoner kronor i kapital, bland annat från Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för MTV Networks, samt Christian Drougge på skivbolaget Cosmos Music. 

Läs mer: Branschprofiler investerar i Gigital – ett 'Blocket för artister' 

Hittills har Gigital lockat till sig kända kunder som Clarion Hotel Sign, datafestivalen Dreamhack och eventbyrån Minnesota. 

Men historien om Gigital startade betydligt längre ifrån det kontor i centrala Stockholm där man nu huserar. Viktoryia Khromchanka växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland. 

”Det var ett litet samhälle med ungefär 3 000 invånare, som alla arbetade med olika typer av jordbruksanläggningar. Det är såklart väldigt annorlunda mot livet i Sverige. Det som är mest påtagligt är nog att det finns väldigt lite entreprenörsanda där. Få vågade gå den vägen då.” 

Hon fortsätter: 

”När entreprenörskapet saknas stagnerar samhället och lite görs för att andras vardag ska bli bättre. Man litar på alternativen som finns. Så gör man inte här i Sverige – vi har en helt annan anda av att skapa.” 

När Viktoryia Khromchanka sedan kom till Sverige som 11-åring med sin familj, däribland den yngre brodern Andrei Khromchanka som hon sedan grundade Gigital med, tog det inte lång tid innan hon började skapa egna ströjobb. 

”Som barn i Sverige finns det många olika sätt att tjäna pengar på. Det var helt otänkbart i Vitryssland. Varje lördag stod jag i centrum och sålde Bingolotter.”

Pengarna gick bland annat till godis och kläder.  

Vi märkte att det fanns tusentals hål i marknaden som ingen gjorde anspråk på.

Kärleken till entreprenörskapet ledde vidare till en utbildning i företagsekonomi, därefter grundade hon – lite oväntat – en pr-byrå tillsammans med en vän. Allt rullade på tills den dagen hennes yngre bror, som jobbade som artistbokare, bad om hjälp med en ny idé om en digital plattform för artistbokningar. 

”Vi märkte att det fanns tusentals hål i marknaden som ingen gjorde anspråk på. Då insåg jag att det här var min chans att vara med och bygga upp något från scratch.”

Snabbt anslöt sig Daniel Gomez och pojkvännen Givar Shabani till teamet. Paret tog ett stort privatlån och sade upp hyreslägenheten, för att flytta hem till Givar Shabanis föräldrar.

Nu har det gått lite mer än två år sedan bolaget grundades. Målet är att bli världens ledande plattform för artistbokningar. Enligt Viktoryia Khromchanka är man på god väg. 

”Vi har planerat för expansion till nästa år, men i och med att vi jobbar med stora aktörer har vi behövt jobba lite fortare än planerat.” 

Förutom att lansera tjänsten i grannländerna och flera svenska städer fortsätter Gigital att digitalisera och utveckla bokningsprocessen. 

”De som söker sig till musik- och eventbranschen gör ju inte det för att de älskar administrativa uppgifter, utan för att de är kreativa människor som vill skapa upplevelser. Som det ser ut nu är det fortfarande väldigt mycket administrativt – det vill vi digitalisera och göra smidigare.”

Den framtida expansionen ska bland annat finansieras av en kapitalrunda senare i höst. Och Viktoryia Khromchanka – som nyligen talade om integration och delade scen med Barack Obama och Greta Thunberg på konferensen Brilliant Minds – gör sig redo att berätta om Gigital på Googles scen i Almedalen.

Trots att Viktoryia Khromchanka numera lämnat pr-branschen bakom har hon fortfarande användning av sina kunskaper, också på Stockholms startupscen. 

”Under den tiden lärde jag mig att man alltid ska vara relevant i sin kommunikation, och tänka på den som sitter på andra sidan – hur mottas det här? Vilka känslor väcker det? Det har vi applicerat mycket på utvecklingen av Gigital.”

Di Digitals program tillsammans med Google hittar du här 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera