Hoppa till innehållet

Fyndiq varslar 22 personer – outsourcar kundtjänsten

E-handelsbolaget Fyndiq gör sig av med sin kundtjänstavdelning och varslar 22 personer. Enligt vd:n Dinesh Nayar ska kundtjänsten i stället skötas av tredje part.

 

Fyndiqs vd och medgrundare Dinesh Nayar.
Fyndiqs vd och medgrundare Dinesh Nayar.Bild: Sammy Steen

Totalt varslas 22 personer sparken från e-handelsbolaget Fyndiq då bolaget lägger över kundtjänsten på tredje part.

Sedan ett halvår tillbaka har Fyndiq jobbat med en tredje part som skött delar av kundtjänsten. Det är detta bolag som nu kommer att utföra merparten av arbetet.

”Vi har ett kärnteam hos som fortsatt kommer att arbeta med kundtjänst, men det har mer med produktutvecklingen att göra”, säger bolagets vd Dinesh Nayar.

Det är andra gången i år Fyndiq gör sig av med anställda.

Fyndiq har kallats för nätets Ullared och e-handelsbolaget har vuxit med raketfart. 2015 växte omsättningen med 120 procent till 302 Mkr. Men i våras tvingades bolaget göra en tvärnit då deras jättesatsning i Tyskland inte bar frukt och en dryg fjärdedel av de anställda tvingades lämna bolaget.

Läs mer: Tufft år för e-handelsbolag på börsen

I stället för att satsa på kraftig tillväxt i Tyskland valde bolaget då att satsa på lönsamhet i Sverige.

Dinesh Nayar säger dock till Di Digital att det inte är besparingsiver som ligger bakom den nya kundtjänststrategin.

”Nej, tvärtom. Under en tid har vi tittat på hur vi bygger en kundupplevelse som möter kunden och de behov som finns framåt. Där ser vi att en mer tillgänglig kundtjänst är en mycket bra investering”, säger Dinesh Nayar.

Läs mer: Fyndiq visar svarta siffror efter sparpaketet

Sedan början av november har Fyndiq utökat öppettiderna fram till klockan 20 på vardagar, och helgöppet mellan klockan 10 och 16. Målet är att kundtjänsten ska ha öppet dygnet runt.

”Vi är ett techbolag. Vår kärnverksamhet är produktutveckling, inte bemanning av manuellt kundtjänstarbete”, säger Dinesh Nayar.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera