Hoppa till innehållet

G5 Entertainment ökar vinsten med 150 procent

Spelbolaget G5 Entertainment redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar även ett högre rörelseresultat.

Vlad Suglobov, vd och medgrundare på den rysk-svenska börsraketen G5 Entertainment, på huvudkontoret i Sturegallerian i centrala Stockholm.
Vlad Suglobov, vd och medgrundare på den rysk-svenska börsraketen G5 Entertainment, på huvudkontoret i Sturegallerian i centrala Stockholm.Foto: Jonas Eng

G5 Entertainments omsättning uppgick till 268,3 miljoner kronor (126,5), en ökning med 112 procent mot föregående år. I början av oktober spådde G5 att omsättningen skulle landa på cirka 265 miljoner kronor.

Aktien var vid 09.15-tiden upp 16 procent.

Rörelseresultatet blev 32,6 miljoner kronor (13,1), med en rörelsemarginal på 12,2 procent (10,4).

Resultatet efter skatt blev 27,9 miljoner kronor (10,9), en ökning med 156 procent mot föregående år.

INTERVJU: Rysk-svenska börsraketen G5 vill utmana Candy Crush

Resultat per aktie hamnade på 3,17 kronor (1,24), vilket innebär en ökning med 156 procent mot föregående år.

"Det tredje kvartalet öppnade starkt i juli men utvecklingen i augusti och september var svagare, delvis på grund av vissa justeringar i spelbalansen som inte visade sig vara särskilt effektiva, och delvis beroende på vad som såg ut som en svagare säsongseffekt med lägre aktivitet hos spelarna. När vi nu är i det fjärde kvartalet har vi sett en positiv utveckling i oktober och efter att Halloween-uppdateringarna har släppts", konstaterar vd Vlad Suglobov i rapporten.

Han skriver vidare att den totala intäktsutvecklingen, såväl som för många av G5:s enskilda spel, har återupprepat sina tidigare högsta nivåer sett till dagliga intäkter. Företaget hittar också fler möjligheter att förvärva nya användare.

"Denna trend har också fortsatt in i början av november", uppger Vlad Suglobov.

Finwire / Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera