Hoppa till innehållet

Gästkrönika: Ett nytt kvinnligt ledarskap träder fram

Ingen kan ha missat Stockholms startupscen och dess stora internationella framgångar. Alla unicorn-bolag har dock startats av män här, men det kommer inte dröja länge innan vi ser en med en kvinnlig grundare, skriver gästkrönikören Sophie Hedestad som ligger bakom mentorprogrammet XY.

Sophie Hedestad är nordisk marknadschef på Meltwater och grundare av mentorprogrammet XY.
Sophie Hedestad är nordisk marknadschef på Meltwater och grundare av mentorprogrammet XY.

Skype, King, Mojang, Klarna, Spotify och iZettle är några av de unicorns (bolag som har en värdering på minst en miljard dollar) som har startats i Stockholm. Stockholm har också flest unicorns i världen per invånare efter Silicon Valley. Många pekar ut vårt välfärdssystem, på gratis skolgång och på det jämställda samhället som framgångsfaktorer. Däremot finns det ännu inte en enda svensk unicorn som startats av en kvinna, enligt Kina Zeidlers bok ”Det svenska techundret”.

Internationellt finns det idag 23 unicorn-bolag med kvinnliga grundare, vilket motsvarar 9,6 procent av det totala antalet. Flest unicorns med kvinnliga grundare kommer från USA, närmare bestämt 16 av dessa 23 bolag.

Att techbranschen inte varit jämställd har det pratats om ett bra tag. Ändå har det har aldrig varit så stort fokus på kvinnligt ledarskap som nu. Det rapporteras flitigt om jämställdhet i bolag, om företagsledare som sätter kvinnan i fokus, ledningsgrupper som uppmuntrar kvinnor i ledande positioner och om kvinnor som startar olika nätverk för att stötta varandra.

Jag pratade med en vän häromdagen som nyligen fått en hög chefsposition på ett storbolag. Hon menar att det inte bara varit hennes kompetens som spelat in utan också att hon är kvinna. Ledningen på bolaget satsar på att hitta unga kvinnliga talanger och lyfta dem till nästa nivå. 

I förra veckan var jag på ett lunchseminarium där Stockholm Business Region lyfte fram att Stockholm har det bästa företagsklimatet i världen. Jämställdheten är visserligen inte perfekt i regionen, men trots det är man förmodligen bäst i världen inom området. SBR berättade att bolag som Spotify, Truecaller, Karma, Klarna, Ericsson, Furhat, Izettle och Telia har ett stort fokus på att rekrytera kvinnor till ledningen. Samma mönster ser man hos moderna bolag som vill ligga i frontlinjen. Företag som inte satsar på det kvinnliga ledarskapet anpassar sig inte till den nya verkligheten och riskerar därmed att gå under.

Läs mer: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2019

Mitt råd är att söka sig till moderna bolag som premierar kvinnligt ledarskap.

Det är ändå de personliga initiativen som märks allra mest i Stockholm. De senaste åren har flertalet framgångsrika grupper och nätverk startats i Stockholm. På Facebook dominerar Her Global Network, Heja Livet och Gäris-grupper. Poddar med fokus på kvinnan och karriären, som Narmina Abdolovas podd ”Mäktiga kvinnor” och Eva Ekedahls ”Karriärpodden”, blir allt mer populära.

2018 beslutade jag och Serena Mon De Vienne från Snacka Snyggt att vi ville ha varsin mentor som kunde guida oss rätt i karriärdjungeln. Vi startade då det kvinnliga mentorprogrammet XY. Vi tyckte att mentorprogrammen som fanns kostade den yngre deltagaren för mycket pengar och att man var beroende av att företaget man jobbade på hade en budget för det. Dessutom fokuserade befintliga program enbart på att den äldre mentorn skulle dela sin kunskap vidare. Vi tyckte att ett delat mentorskap skulle ge mer för båda parter.

Efter att vi lanserat mentorprogrammet har vi fått in hundratals förfrågningar från kvinnor som vill ansluta sig. Vi har därför märkt att efterfrågan på att få ett bollplank via en mentor är stort. Ofta handlar diskussionerna om att ”ta nästa steg i karriären” eller att våga starta upp ett företag utifrån en idé man haft under en längre tid.

Slutligen, så ser utvecklingen positiv ut. Att göra karriär som kvinna idag är därför mer fördelaktigt än någonsin förut. Mitt råd är att söka sig till moderna bolag som premierar kvinnligt ledarskap eller att starta upp det företag du alltid drömt om att få driva. Det finns många investmentbolag som investerar i kvinnliga entreprenörer och erbjuder ett ekosystem som stöttar dig.

Stockholm och Sverige tenderar att ta efter USA och Silicon Valley. Det kommer inte dröja länge förrän nästa unicorn startats av en kvinna i Stockholm.

Läs mer: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet 

Sophie Hedestad är nordisk marknadschef på it-företaget Meltwater och har startat podden #Kommunicera Mera. 2018 rullade hon och Serena Mon De Vienne från Snacka Snyggt ut det kvinnliga mentorprogrammet XY för att främja antalet kvinnor i höga positioner i näringslivet. Den här texten är en gästkrönika på Di Digital.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera