Hoppa till innehållet

Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2019

För tredje året i rad listar Di Digital tunga profiler och nya uppstickare bland kvinnorna i techbranschen. Nu kan du som läsare rösta på den du tycker är Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2019.

23 kvinnliga grundare är nominerade till årets Female Founder.
23 kvinnliga grundare är nominerade till årets Female Founder.Foto: Kollage av Anna Byström.

Nya techbolag spelar i dag en viktig roll i näringslivet och grundarna har blivit vår tids nya fixstjärnor. 

Di Digital listar en rad kvinnliga entreprenörer som på olika sätt har haft en positiv inverkan på det digitala näringslivet. För att få en spridning har vi tittat på olika områden inom tech- och startupscenen, och blandat veteraner med bubblare.

Det här är några av de vi tror har möjlighet att göra avtryck och bana väg för nya stjärnor.

Vem tycker du har åstadkommit mest eller har störst potential att göra skillnad framöver? Lägg din röst på den du tycker är årets viktigaste kvinnliga grundare!

Vinnaren presenteras på årets upplaga av eventet Female Founders, som går av stapeln den 10 april på Musikaliska i Stockholm.

De nominerade är (utan inbördes ordning):

Elina Berglund Scherwitzl, Natural Cycles

Elina Berglund Scherwitzl, 35, har medgrundat Natural Cycles – den första appen som har blivit godkänd som preventivmedel både i Sverige och i USA. I november 2017 tog bolaget in en kvarts miljard kronor i riskkapital, den största rundan inom healthtech-området det året. Innan Natural Cycles arbetade Elina Berglund Scherwitzl i tolv år som fysiker på partikelaccelatorn vid Cern i Schweiz.
Rösta här. 

Elsa Bernadotte, Karma

Elsa Bernadotte, 30, vill att matrester ska generera affärer. Hon har medgrundat matsvinnsappen Karma. Restauranger, kaféer och matbutiker har sålt många ton mat till privatpersoner genom plattformen sedan lanseringen 2016. Under 2018 växte intresset för appen i Storbritannien då 80 000 användare registrerade sig för tjänsten. Hittills har Karma tagit in runt 40 miljoner kronor i riskkapital. Tidigare var Elsa Bernadotte med och startade Pop Fruits, som säljer frusen frukt på pinne.
Rösta här.

Susanne Birgersdotter, Igotcha

Serieentreprenören Susanne Birgersdotter, 45, har utvecklat ett tjugotal appar, däribland 5:2 Hälsodieten, och startade senast mobilspelbolaget Igotcha. Utöver det gör hon även såddinvesteringar i andra entreprenörer som partner på riskkapitalbolaget Milky Way Cap.
Rösta här.

Stina Ehrensvärd, Yubico YUBICO -15,39%Dagens utveckling

Stina Ehrensvärd, 52, är medgrundare av det svensk-amerikanska it-säkerhetsnyckelföretaget Yubico, som senast värderades till över 2 miljarder kronor. En av investerarna i Yubico är det kända Silicon Valley-riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz. I dag har bolaget de flesta stora techjättarna som kunder, omsätter knappt en halv miljard kronor, och de senaste åren gått med vinst.
Rösta här.

Johanna Björklund, Smartvideo

Foto: Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)

Johanna Björklund, 40, är medgrundare av Umeåbolaget Codemill, en teknisk lösning för att publicera och analysera video på nätet, samt även avknoppningen Smartvideo, där e-handlare kan sälja produkter direkt i videoklipp. Hon är också forskare vid institutionen för datavetenskap på Umeå universitet.
Rösta här.

Susanne Najafi, Backing Minds

Foto: Patrik Olsson

Susanne Najafi, 38, är medgrundare till tre techbolag, varav det mest kända är Eleven – en av Nordens största nätbutiker för hudvård och smink. Tillsammans med Sara Wimmercranz har hon startat Backing Minds, som har målet att hitta startupinvesteringar som andra riskkapitalbolag missar. Bland annat har de investerat i hemtestbolaget Dynamic Code, vars grundare också är med på listan.
Rösta här.

Sara Wimmercranz, Backing Minds

Foto: Amanda Lindgren

Sara Wimmercranz, 38, var med grundade e-handelsuccén Footway 2010, nätskobutiken som omsatte 760 miljoner kronor 2018. Bolaget är nu noterat på First North. Tillsammans med Susanne Najafi har hon startat riskkapitalbolaget Backing Minds för att investera i andra entreprenörer.
Rösta här.

Josefin Landgård, Kry

Josefin Landgård, 35, är en av grundarna till den digitala vårdcentralen Kry, som lanserades 2014. Förra året lämnade hon bolaget och har sedan dess gjort affärsängelinvesteringar i nya hälso- och sjukvårdsprojekt. Senast i fertilitetstrackern Grace Health, som riktar sig mot kvinnor i utvecklingsländer, samt Care To Translate, en medicinsk översättningsapp för vårdpersonal.
Rösta här.

Bonnie Roupé, Bonzun

Foto: Jesper Frisk

Bonnie Roupé, 42, har tagit sig långt utanför Sveriges gränser med sin gravidapp Bonzun. Hon lanserade den i Kina som första marknad, där appen nu har över 2 miljoner nedladdningar. För att finansiera verksamheten har Bonnie Roupé hittills valt en annan väg än riskkapital och lierat sig med försäkringsbolaget If.
Rösta här.

Kristina Lagerstedt, 1928 Diagnostics

Cancerforskaren Kristina Lagerstedt, 42, jobbade tidigare med barn som drabbats av leukemi. Tillsammans med medgrundaren Susanne Staaf har hon startat det Göteborgsbaserade bolaget 1928 Diagnostics, och för en kamp mot antibiotikaresistenta bakterier. De har utvecklat en mjukvara som, tillsammans med befintlig teknik på sjukhusen, kan analysera antibiotikaresistenta bakterier närmare.
Rösta här.

Susanne Staaf, 1928 Diagnostics

Susanne Staaf, 44, har 15 års erfarenhet från läkemedelsindustrin innan hon gick vidare och startade 1929 Diagnostics. Tillsammans med medgrundaren Kristina Lagerstedt och deras team vill hon bidra till att lösa problemet med antibiotikaresistens, som är ett av de största globala hoten mot människors hälsa. Förra året utsågs 1928 Diagnostics till en av World Economic Forums ”Technology Pioneers” och bolaget jobbar med partners både i Europa och USA.
Rösta här.

Joanna Elmes, Meds

Foto: Jonas Eng

Farmaceuten Joanna Elmes, 36, är en av grundarna till nätapoteket Meds. Det är en uppstickare som utmanar apoteksjättarna och konkurrenter som Apotea med snabba gratisleveranser. Hon var med på resan med statliga Apoteket AB:s e-handelssatsning från 2006 och har sedan jobbat på flera av apoteksbolagen. 2017 tog Meds in 44 miljoner kronor i riskapital från ett antal tunga investerare.
Rösta här.

Jessica Schultz, Hellofresh

Foto: Amanda Lindgren

Jessica Schultz, 34, var med och grundade den tyska matkassetjänsten Hellofresh, som noterades på Frankfurtbörsen förra året. I dag är hon partner på riskkapitalbolaget Northzone och med hennes expertis inom e-handel och konsumenttjänster har hon ansvar för en portfölj som bland annat innehåller Fyndiq och Klarna.
Rösta här.

Jenny Nordenborg, Neat Corporation

Foto: Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)

Jenny Nordenborg, 32, kan tyckas vara en doldis, men inte i spelbranschen. Hon har varit entreprenör sedan tonåren och grundat VR-spelbolaget Neat Corporation, som bland annat har utvecklat spelet Budget Cuts, och jobbar även på olika sätt för en mer jämställd spelbransch.
Rösta här.

Emma Rosman, Welcome App

Foto: Amanda Lindgren

I samband med flyktingkrisen startade Emma Rosman, 32, integrationstjänsten Welcome app som ett volontärprojekt. I appen kan nyanlända ställa frågor och få kontakt med varandra och lokalbefolkningen. Och det som först baserades på folks goda vilja utvecklades till att bli ett bolag som i dag har flera namnkunniga investerare med på tåget.
Rösta här.

Vanja Tufvesson, Pink Programming

Foto: Amanda Lindgren

Malmö-programmeraren Vanja Tufvesson, 33, har startat Pink Programming, som under tre år har vuxit från att vara ett läger för kvinnor där deltagarna lär sig att koda till ett programmeringsnätverk med 4 000 medlemmar. I dag jobbar hon också själv som utvecklare på Engaging Care, en startup som drivs av den tidigare Min Doktor-vd:n Charlotta Tönsgård.
Rösta här.

Anne Kihlgren, Dynamic Code

Foto: Henrik Lenngren

Anne Kihlgren, 54, är grundare av det Linköpingsbaserade DNA-bolaget Dynamic Code, som erbjuder hemtester för till exempel HPV och klamydia direkt till konsument. På 90-talet jobbade hon för Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, i Linköping och tog fram den DNA-teknik som i dag används för brottsplatsundersökningar. I dag omsätter hennes bolag miljontals kronor och hon har även fått med sig riskkapitalbolaget Backing Minds på tåget.
Rösta här.

Pernilla Nyrensten, Revolutionrace

Foto: Jack Mikrut

Pernilla Nyrensten, 46, är en av grundarna till nätraketen Revolutionrace med säte i Borås. Succén med att sälja friluftskläder som ett eget varumärke via nätet började som ett sätt att tjäna extrapengar, men sedan växte bolaget snabbt. Bolaget har främst marknadsfört sig via sociala medier och influencers, och sedan starten för fem år sedan har Revolutionrace gjort en sammanlagd vinst på runt 50 miljoner kronor.
Rösta här.

Helena Samsioe, Globhe

Helena Samsioe, 32, är grundare av drönartjänsten Globhe. Hon vann Di Digitals pitchtävling på Female Founders-eventet 2017 och har även kallats ”drönardrottningen”. Globhe kombinerar drönare med artificiell intelligens för att kunna analysera och leverera mediciner och sjukvårdsutrustning till olika katastrofområden. Hittills har bolaget främst verkat i afrikanska länder och nästa stora marknad är Asien.
Rösta här.

Isabella Palmgren, Mimbly

Foto: Patrik Olsson

Isabella Palmgren, 27, har medgrundat Göteborgsbaserade Mimbly – vattenåtervinningsbolaget som vann förra årets upplaga av Di Digitals pitchtävling på eventet Female Founders. Hennes lösning Mimbox kan kopplas på tvättmaskiner av alla märken och återvinna tvättvatten. Förra året var hon med i Ikeas acceleratorprogram i Älmhult, där Mimbly blev utvalda som ett av tio bolag bland 1 300 sökande.
Rösta här.

Anna Nordell Westling, Sana Labs

Anna Nordell Westling, 39, är medgrundare av AI-utbildningsbolaget Sana Labs, som anpassar nätutbildningar efter individens befintliga förmåga och kunskaper. Hon är hjärnan bakom tjänstens paketering och involverad i AI-världen på olika sätt. Bland annat som styrelsemedlem i Stockholm AI - en mötesplats för branschen.
Rösta här.

Mai Thai, Sigmastocks

Mai Thai, 31, har tillsammans med Nanna Stranne grundat det Göteborgsbaserade fintechbolaget Sigmastocks. Spartjänsten för aktier och fonder lanserades 2014 och har sedan dess lockat till sig tusentals sparare och förvaltar över en halv miljard kronor av svenskarnas pengar. Under 2018 ökade bolagets månatliga omsättning med 400 procent och ligger nu på en kvarts miljon kronor.
Rösta här.

Nanna Stranne, Sigmastocks

Nanna Stranne, 33, är tillsammans med Mai Thai medgrundare till sparverktyget Stigmastocks, som har lockat till sig över 3 000 kunder i Sverige. På hemmaplan samarbetar de med aktörer som Nordea och Skandia, och nu vill duon ta tjänsten till Europa.
Rösta här.

Tidigare vinnare:

Lena Apler, Collector Bank

Foto: Jesper Frisk

Lena Apler, 67, är medgrundare av Collector Bank som har ett börsvärde på drygt 5 miljarder kronor. Hon har de senaste åren seglat upp som en av Sveriges tyngsta techinvesterare, med över 40 miljoner kronor i privata investeringar.

”För 18 år sedan fanns inte begreppet startup och många tittade snett och flinade bakom ryggen på mig. Men att grunda Collector visade sig vara ett rätt bra beslut”, sa Lena Apler, när hon fick ta emot utmärkelsen på Di Digitals event Female Founders 2017.

Anna Urombi, Addtruly

Foto: Jonas Eng

Anna Urombi, 36, är medgrundare av Göteborgsbolaget Addtruly, som matchar ihop företag med gräsrotsorganisationer. Det både för att skapa ansvarstagande och för att förbättra bolagets varumärke. Hon har tidigare arbetat för Ramböll och FN i New York. 

”Det känns helt overkligt! Många av de nominerade är kvinnor jag själv ser upp till, som exempelvis förra årets vinnare Lena Apler”, sa hon, när hon fick ta emot utmärkelsen på Female Founders-eventet 2018.

Har du själv grundat ett bolag och vill få chansen att bli ett av fyra bolag som är med i vår pitchtävling på Female Founders-eventet den 10 april. Anmäl dig här! 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera