Next U:s affärsidé är att låta personliga egenskaper gå före ett papper, och bolaget har kunder som Electrolux, Lidl, DNB och Synsam. Rekryteringen sker till stor del via mobilen med dynamiska tester som undersöker kunskaper, arbetsmotivation, självförtroende och social anpassningsförmåga.
”Testerna tar ingen hänsyn till kön eller ursprung, alla mäts på samma parametrar”, förklarar Stefan Lidén.
Klarar man inte det första testet får man besked direkt, något som sparar tid för både arbetsgivare och arbetssökande. Går man vidare sker nästa del med en videopresentation där rekryteraren får en känsla för personen.
Stefan Lidén hamnade i rekryteringsbranschen efter tio år som försäljningschef i bankvärlden. Men efter ett år som chef på ett bemanningsföretag sa han upp sig och startade eget.
”Jag trodde att det skulle fungera proffsigare men det var så gammalmodigt”, minns han.
Redan från början ville han uppgradera cv-modellen. Han började filma kandidaterna men tyckte att även annonserna borde få ett ansiktslyft med presentation av arbetsplatsen. En platsannonsfilm har en mer jordnära och konkret nivå än en klassisk företagsfilm, menar Stefan Lidén. Här får man se arbetsplatsen och träffa framtida kolleger.
”Folk som ser filmen ska känna att – wow, där vill jag jobba. Medarbetarna är de bästa ambassadörerna, när de börjar sprida filmerna i sociala medier.”
Läs mer: Rekryteringsbolaget sätter personlighet framför erfarenhet – backas av VNV Global
I början var det svårt att övertyga hr–avdelningarna om konceptet, men i dag har Next U gjort över 400 filmer med alltifrån Swedbank till en butik med fyra anställda.
2016 tog Stefan Lidén i bolagets utveckling när han började fila på en helt digital rekryteringsprocess.
”Jag vill veta vem du är, vad du kan och vad du vill. Ett cv blickar tillbaka, och folk skarvar friskt. Jag ville ha en rekrytering fri från dokument – för mobiler och dokument gifter sig inte. Det kommer de aldrig att göra. Vi ville ha en dynamisk mätning där du viktar vad som har högst värde för företaget.”
Med en blygsam budget på 500.000 kronor påbörjades en prototyp som stod färdig 2017. Systemet döptes till Higher, och är ett fristående bolag från bemannings- och rekryteringsdelen.
I samma veva skedde ett möte med ett av Scandics nyaste hotell i Stockholm, som stod inför en massrekrytering av personal. Stefan Lidén visade på skoj upp prototypen och Scandic nappade direkt. Det blev tre svettiga månader för utvecklarna, och kostade mer än offerten till hotellkedjan. Men resultatet blev 110 rekryteringar i mobilen på sex veckor. Ett år senare hade enbart sex personer slutat på hotellet, ett mycket gott betyg, enligt Stefan Lidén.
Men utvecklingen av systemet kostade på, inte minst krav på gdpr. Bolaget investerade 3,5 miljoner kronor i Higher-projektet, och 2019 gjordes en övertecknad finansieringsrunda på 11 Mkr.
Uppskalningen var i full gång och bolaget taktade drygt 16 Mkr i intäkter när coronapandemin slog till.
”Vi gick från all time high i februari och mars till rakt ned i källaren. Vi gjorde en vinst på 460.000 kronor 2020, men det var tack vare korttidspermitteringen och jag tvingades säga upp folk. Men jag stoppade inte utvecklingen av systemet, vilket jag är stolt över.”
Men så har Stefan Lidén också en idrottsmans envishet – efter åren som golfproffs.
”Jag kvalade in till Europatouren men tog mig inte hela vägen fram, jag blev lite för nervös när det drog ihop sig. När jag gick ur nionde klass skrev jag ned två framtidsdrömmar: antingen golfproffs eller bli egenföretagare”.
Nu är bolaget tillbaka med nya starka kunder och en ny finansieringsrunda på 20 Mkr. I år räknar Stefan Lidén med en omsättning på 13 Mkr för Next U och 6 Mkr för rekryteringssystemet Higher.
Under våren startar Higher etablering i Norge där Synsam blir första kunden. Glasögongruppen är Highers största kund med över 300 rekryteringar under 2020, och Synsam har sparat drygt 70 procent av tiden med Highers lösning jämfört med traditionell rekrytering.
Lidl är en annan kund som använder sig av Higher för alla rekryteringar inom lager och butik. I pandemins inledning rådde personalbrist, och Next U gjorde en snabb rockad och placerade 60 Scandic-medarbetare på Lidlbutikerna i en rekrytering som tog mindre än en vecka. Några av dem är fortfarande kvar på Lidl.
Stefan Lidén har flera solskenshistorier om personer som fått jobb där de vid traditionell rekrytering hade blivit bortsållade. Bland annat hur en kvinna i medelåldern med bakgrund inom hotell och service fick kundtjänstjobb på ett billeasingbolag.
”De ville ha någon med erfarenhet av finans, och vi hade en kvinna som hade toppresultat på allt, utom på erfarenheterna. Vi skickade hennes presentation till företaget ändå, och tio minuter senare hörde de av sig och hon fick jobbet.”
Kvinnan är nu en mycket uppskattad medarbetare, och hr-chefen gav Next U rätt i sitt tilltag när hen erkände att kvinnans cv med stor sannolikhet hade åkt direkt i papperskorgen – och bolaget därmed hade gått miste om en duktig medarbetare.
”Det spelar ingen roll om det handlar om annan bakgrund, ålder eller kön, vårt system är oslagbart när det kommer till att inte diskriminera”, avslutar han.