Hoppa till innehållet

Goodbye Kansas krattar för börsnotering: "Vi är mogna"

Goodbye Kansas ångar på och fortsätter öka under 2017. Med sitt specialeffektsarbete inom stora titlar inom tv- och film som Fear the walking dead och The Square är man nu redo att ta nästa steg, mot börsen.

Peter Levin, medgrundare och vd på Goodbye Kansas.
Peter Levin, medgrundare och vd på Goodbye Kansas.Foto: Pressfoto.

Redan för två år sedan pekades Goodbye Kansas ut som en möjlig kandidat för snar börsnotering bland svenska spelföretag. Nu kan Di Digital berätta att det finns en fastlagd plan att gå mot en börsnotering under sista kvartalet 2019.

”Allt ska stämma vid det tillfället. Vi har ingen brådska till börsen men är mogna och tittar på förutsättningarna Q4 2019”, säger Peter Levin, medgrundare och vd på Goodbye Kansas (NTL).

Just nu genomför bolaget en kapitalrunda som ska ge förutsättningar för noteringen.

”Vi är i en process nu där vi kommer ta in 100 miljoner kronor och gå in på börsen om 18 månader om allt går som det ska. Vi är inne i fjärde veckan med investerarmöten och rundan ska vara stängd innan midsommar”, säger Peter Levin.

Han är förtegen om vilka investerare man för samtal med inför börsnoteringen. Men enligt vd:n är bolaget på god väg att nå sitt mål på 100 Mkr.

”Vi har träffat 13 ankarinvesterare och sedan ett 70-tal privata investerare. Vi träffar de aktörer som man bör träffa. Det är fokus på svenska investerare”, säger Peter Levin.

Goodbye Kansas har vuxit snabbt. Bolaget har på drygt tre år gått från 20 till 200 anställda med verksamheter inom specialeffekter, animation, spelutveckling. 

Dessutom har bolaget en gren som gör investeringar i mindre spelstudios. 2015 var man med och startade Experiment 101 (NTL) som två år senare såldes till THQ Nordic för 75 Mkr. Nyligen startade man också Neon Giant (NTL) tillsammans med flera tunga namn inom industrin.

Läs mer: Tunga spelmakare startar nya studion Neon Giant

Även om bolaget kanske mest är känt som ett spelbolag är det specialeffekter som drar det stora lasset. Bland annat har man arbetat med tv-serier som Fear the walking dead och Outlander. Dessutom stod man för specialeffekterna i Oscarnominerade Ruben Östlund-filmen The Square.

”Vi vill hålla fast vid affärsmodellen att göra mer än att bara utveckla spel. Vi har en stor verksamhet inom VFX och animation som positionerat sig globalt inom kort tid. Det tror vi är grejen”, säger Peter Levin.

Varför har ni bestämt er för att gå mot börsen nu?

”För tre år sedan sa vi att börsen är ett alternativ längre fram. Sedan har vi ridit på en kraftig utveckling inom industrierna spelutveckling, specialeffekter och animation som är närmast omättliga. Vi ligger ett år före vår ursprungliga plan. Det har gått lite snabbare än vi tänkt och en börsnotering skulle innebära att vi kan växa ännu snabbare.”

Läs mer: Goodbye Kansas värvar spelprofil

2016 hade moderbolaget Goodbye Kansas Holding intäkter på 94 Mkr. 2017 var ett rejält tillväxtår och intäkterna låg på 166 Mkr med ett resultat på strax över 5,5 Mkr, visar färska siffror som Di Digital tagit del av. Under 2018 är det ambitiösa målet att nå över 200 Mkr i intäkter, enligt Peter Levin.

Under nästa år väntar en stor flytt till nya lokaler i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm. Dessutom tittar man på att ta sig an stormarknaden Kina, som bygger stora tv- och filmstudios. 

”Vi kommer skala upp VFX och animationsverksamheten och finnas i tre tidszoner. Under fyra år kommer vi växa med 35 procent, varje år, inom animation. Vi är redan nu i finrummet inom spel, film och tv och tittar just nu på fler saker vi kan göra där”, säger Peter Levin.

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med investerarna, bolagen och grundarna i den nordiska tech-sektorn.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera