Hoppa till innehållet

Goodbye Kansas satsar i norr

Arctic Game Lab får nytt sällskap. Goodbye Kansas Game Invest köper bolaget bakom den norrländska spelsatsningen och öppnar samtidigt en filial i Skellefteå.

En utställning från Arctic Game Lab och Per-Arne Lundberg, vd på Googbye Kansas Game Invest.
En utställning från Arctic Game Lab och Per-Arne Lundberg, vd på Googbye Kansas Game Invest.Foto: Press.

Formellt köper Goodbye Kansas Game Invest bolaget European Minds International som fokuserat på dataspelsindustrin under varumärket Arctic Game Lab. Det startades för tre år sedan och drivs av fem kommuner i Norr- och Västerbotten.

”Vi har en plan att växa ännu mer”, säger Per-Arne Lundberg, vd på Goodbye Kansas Game Invest.

Parterna avslöjar inte köpesumman, men European Minds grundare Johan Lindblom, Göran Sjöberg och Tommie Helgee går sannolikt inte lottlösa.

”Det är vår första investering i norr. Verksamheten består av fem otroligt kompetenta medarbetare med ett upparbetat nätverk och erfarenhet av spelindustrin från Boden i norr till Umeå i söder. Lars Lindblom fortsätter som platschef och vi ska rekrytera ett par personer till”, säger Per-Arne Lundberg.

Läs mer: Goodbye Kansas värvar spelprofilen Per-Arne Lundberg 

Arctic Game Lab har haft spelklustret i Skövde som förebild. Där har utbildning och startup-verksamhet inom spelbranschen blandats framgångsrikt. Ett av de mer kända exemplen från den nyföretagarmyllan är Coffee Stain Studios, som gjorde det hyllade spelet Goat Simulator. 

”De har lyckats bra i sin strategi, men behöver riskvilligt kapital för att kunna nå full potential. Vi kommer fortsätta att jobba med det”, säger Per-Arne Lundberg, som själv tidigare var drivande kraft i Skövde som vd för Gothia Science Parks spelinkubator. 

Läs mer: Skövdes get-simulator gjorde global succé – nu säljs bolaget för 317 miljoner 

Förvärvet och etableringen av en egen bas öppnar för kommande uppköp eller investeringar i nya spelbolag som finns i regionen. 

“Lokal närvaro är superviktig för att kunna investera i ett tidigt skede. De bolag vi normalt går in i är start-ups på gräsrotsnivå”, säger Per-Arne Lundberg.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera