Annons

”Google för ljud” tar in pengar och siktar internationellt

Teamet på Signal Signal. Foto: Johannes Edelstam
Teamet på Signal Signal. Foto: Johannes Edelstam
Svenska Signal Signal automatiserar mediebevakning av ljud. Nu tar bolaget in ”en rejäl sjusiffrig summa” för att växla upp försäljningen och titta på andra språk än svenska.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Signal Signals (NTL) tjänst bygger på maskininlärning och erbjuder företag bevakning av vad som sägs om dem i talad media i poddar, radio, tv och Youtube. Syftet är att kunderna ska kunna analysera det egna varumärket och konkurrenternas inte bara inom textmedia utan även i talmedia.

Läs mer: Han vill göra för ljud vad Google-sök gjorde för text 

Bolaget lanserade hösten 2016 och har knutit till sig kunder som Länsförsäkringar och Norstedts. Totalt finns i dag ett 20-tal företag på kundlistan.

”Försäljningen har gått bra och flera månader i år har vi gått break even trots att vi satsat på teknik och anställningar”, säger medgrundaren Tor Rauden Källstigen till Di Digital.

För att växla upp verksamheten tar bolaget in pengar i en runda där bland annat förre NHl-spelaren Mattias Weinhandl (NTL), Simon Josefsson från Yubico (NTL), Soläng Invest (NTL) och Dreams-medgrundaren Patrik Persson (NTL) deltar. Tidigare har Sting-kopplade Propel Capital (NTL) investerat i Signal Signal.

“Investeringen kommer att användas till att skala upp försäljningen och snabba upp produktutvecklingen. Och så vill vi svara mot det internationella intresse vi ser”, säger han.

Rent tekniskt är steget till nya länder eller språk inte särskilt stort, enligt Tor Rauden Källstigen. Utmaningen ligger istället i det organisatoriska:

”Att lansera i ett nytt land kräver en hel del resurser, särskilt för ett litet företag som vi”, säger han och tillägger:

”Sverige är en fin första marknad eftersom vi ligger långt framme. Vi vill skala upp här, men också se på hur vi kan ta det här utanför Sveriges gränser.”

Dessutom är syftet att stärka säljteamet.

”I sommar har vi anställt en utvecklare och nu ska vi hitta en marknadsföringsexpert och fler säljare så att vi kan hantera försäljningstakten.”

Hur mycket pengar det rör sig om vill Tor Rauden Källstigen inte berätta, mer än att det är en "rejäl sjusiffrig summa”.

Enligt handlingar som inkommit till Bolagsverket är det tillförda beloppet knappt 4,3 miljoner kronor.

Affärsmodellen i dag är att bolag köper abonnemang för bevakning av talmedia. Men exakt vilken inriktning Signal Signal får i framtiden är medgrundaren inte helt på det klara med.

”Vi har börjat med mediebevakning för att det är en bra första tillämpning av vår plattform. Men därmed inte sagt att det är där Signal Signal börjar och slutar. Vi vill bli bäst i världen på att förstå talad- och rörlig media.”

Att i högre grad dra insikter från datan från talmedia är ett möjligt spår som ligger Tor Rauden Källstigen varmt om hjärtat.

”Vi brinner särskilt för förståelsebiten, att kunna dra större slutsatser från enorma mängder innehåll.”

Ljud är ett hett område inom techvärlden just nu. Stora bolag som Google, Apple och Amazon satsar alla på röstigenkänning och smarta högtalare.

Läs även: Burger King-reklam kapade Googles röststyrning 

Men hur marknaden kommer att se ut när röken har lagt sig är inte lätt att sia om enligt Signal Signal-medgrundaren.

”Det är svårt att säga hur bra bild- och ljudigenkänning har blivit bara om ett år. Det händer grejer inom ljud hela tiden, från alla håll, och i alla branscher. Tack vare maskininlärning så går utvecklingen blixtsnabbt”, säger Tor Rauden Källstigen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies