Hoppa till innehållet

Svenska ”Google för ljud” växer i USA och tar in nytt kapital

All Ears lyssnar på talade medier och analyserar vad som sägs där. AI-bolaget fortsätter expansionen utomlands och tar nu in nytt kapital. ”Ingen annan har den här informationen”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen.

All Ears, med vd:n Tor Rauden Källstigen i spetsen, har tagit in Walmart som kund.
All Ears, med vd:n Tor Rauden Källstigen i spetsen, har tagit in Walmart som kund.Foto: Elise Amendola och Jesper Frisk (Di).

Trots coronakrisen fortsätter svenska All Ears att växa i snabb takt. Även om omsättningen fortfarande är relativt liten, ser den ut att ha mer än dubblats till omkring 8 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2019-20 som snart avslutas.

”Vi är nära 'break even' på månadsbasis”, säger All Ears vd Tor Rauden Källstigen.

All Ears analyserar talade medier från bland annat tv, radio, poddar och Youtube. Främst är verktyget till för kunder inom kommunikation och pr som behöver en omvärldsbevakning.  

Bolaget var oroligt för utvecklingen i början av året, men agerade snabbt och använde sina egna verktyg för att finslipa strategin. Genom att se vilka sektorer som var mer aktiva kunde de se vilka som gick starkt framåt.

”Det handlar främst om offentlig sektor, politik och opinion med fackförbund samt partier, finans- och försäkringssektorn, livsmedel och näthandel.”

All Ears ser samtidigt att de även behåller befintliga kunder. 

”Det här är inte en utgift de klipper utan det har blivit ett måste.”

Kunderna bevakar ofta sig själva, branschen och konkurrenter genom All Ears verktyg. De får sedan mejl med ett larm, så att de snabbt kan agera om något akut har inträffat, eller rapporter kring längre tidsperioder. I framtiden ska analyserna bli alltmer strategiska även kring vad det pratas om i anslutning till kundernas ämnen.

All Ears startade i Sverige för fyra år sedan, då med namnet Signal Signal, och expanderade sedan i Norden. För ett år sedan siktade bolaget in sig på USA och började samarbeta med en större pr-byrå i landet. Nyligen blev de även uppsökta av detaljhandelsjätten Walmart.

”Walmart är ett bolag som går väldigt bra, de jobbar aktivt med analys och vi lär oss mycket av den amerikanska marknaden. Walmart har ett helt annat behov av övergripande analys då de pratas om så mycket”, säger Tor Rauden Källstigen.

Bolaget tar nu in omkring 7 Mkr i nytt riskkapital från bland annat Alfvén & Didrikson och Bonnier Ventures. Pengarna ska gå till att fortsätta expansionen till fler länder samt att utveckla produkten.

Läs mer: ”Google för ljud” tar in färska miljoner

All Ears databas är dessutom en guldgruva som möjliggör sökningar och jämförelser historiskt. 

”Vi har unik data med miljarder av analyserade talade ord”, säger Tor Rauden Källstigen.

Till exempel gjorde bolaget en analys åt Di Digital när coronakrisen började brisera i Sverige. Den visade då hur pandemin totalt dominerade svenska medier. 

Läs mer: Så mycket pratar Sverige om viruset – ”liknar inget vi sett”

Fotnot: All Ears delägare Bonnier Ventures ingår i Bonnierkoncernen – som även kontrollerar Dagens industri.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera