Hoppa till innehållet

Google kan förlora miljarder på annonsbojkotten

Flera stora annonsörer har stoppat sin reklam på Google och Youtube för att de inte vill synas i anslutning till extremistiskt innehåll. En analysfirma uppskattar att det kan kosta Google motsvarande drygt 6 miljarder kronor.

Googles vd Sundar Pichai.
Googles vd Sundar Pichai.Bild: Google.

Google kan komma att förlora upp till 750 miljoner dollar, motsvarande nästan 6,6 miljarder kronor på grund av den pågående Youtube-bojkotten av flera storföretag, enligt analysfirman Nomura Instinet.

Orsaken till bojkotten är att företagens annonser har visats i anslutning till extremistiskt innehåll.

Summan motsvarar 7,5 procent av Youtubes intäkter som väntas uppgå till 10,2 miljarder dollar för helåret 2017.

Läs även: Johnson & Johnson stoppar också sina Google-annonser

Fem av de 20 största amerikanska annonsörerna står för 7,5 procent av amerikanska annonser.

En konsekvens av det inträffade är att andra annonsplattformar som Facebook, Twitter och Snapchat kan granskas hårdare som ett resultat av bojkotten, enligt Nomura Instinet.

Andra analyshus som tonat ner betydelsen är RBC Capital Markets och Morgan Stanley som vidhåller sin positiva syn på företaget. Enligt Morgan Stanley så representerar de 100 största annonsörerna på Google mindre än 20 procent av företagets totala intäkter, skriver Business Insider.

Under de senaste dagarna har bolag som Johnson & Johnson, McDonald’s, Audi, Honda, Volkswagen, Toyota, L’Oréal och Marks and Spencer valt att antingen begränsa eller ta bort Google-annonser.

Google har redan bett om ursäkt offentligt för problemen, som först rapporterades av The Times. Google kommer att ändra på både teknik och policy för att ge mer kontroll till de som vill göra reklam på plattformen.

För närvarande sätter Google en flagg för, och gör sedan en utredning av, kontroversiellt innehåll av tveksam natur. Google handskas med cirka 200.000 flaggade innehåll per dag och säger självt att det utreder dem inom 24 timmar.

Läs även: Allt fler bolag stoppar reklam på Google och Youtube

 Finwire / Di Digital

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera