Hoppa till innehållet

Göteborgs digitala låsbolag vill slåss mot drakarna – tar in nytt kapital

Chalmersbolaget Parakey har i år släppt sin digitala låstjänst till företag. 100 företagskunder senare tar bolaget in nya miljoner från bland annat Collector Banks doldisgrundare Johan Möller och Chalmers Ventures. ”Den här mossiga branschen behöver lite av en revolution”, säger vd:n Jonas Arvidsson. 

Parakeys medgrundare och vd Jonas Arvidsson.
Parakeys medgrundare och vd Jonas Arvidsson.Foto: Parakey.

Låsbolaget Parakey fick dela förstaplatsen på Chalmers Ventures startup camp 2014 med fintechbolaget Sigmastocks. Sedan dess har robotrådgivaren Sigmastocks tagit sig an finansbranschen, backade av bland andra affärsänglarna Lena Apler och Bo Mattsson, medan Parakey har hållit sig i skymundan. 

”Vi har tagit oss tid att prata med stora potentiella kunder för att få reda på vad de tycker om vår produkt. På det viset har vi även kunnat samla kraft mot drakarna i den här mossiga branschen”, säger Parakeys vd och medgrundare Jonas Arvidsson. 

Till skillnad från exempelvis låsbolaget Glue, som vänder sig till privatpersoner, erbjuder Parakey sina digitala låstjänster till företag. Bolagets tjänst består av en app och en box som installeras i anslutning till dörren.

”Andra företagstjänster vill gärna erbjuda taggar och andra elektroniska lösningar för att det är det de tjänar pengar på. Vi vill automatisera hela nyckelhanteringen. Vi kan skicka ut 1 000 digitala nycklar inom några sekunder, tänk hur lång tid det tar att dela ut 1 000 taggar”, säger Jonas Arvidsson. 

Läs även: Låsbolaget Glue tar in 35 miljoner: ”Vi ska rulla ut i London” 

Parakey har tidigare tagit in 3 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Collector Banks medgrundare Johan Möller och Chalmers Ventures. 

Nu har bolaget tagit in nytt kapital från existerande delägare och två affärsänglar. Av den totala rundan på 4,5 miljoner kronor står Almi Företagspartner för ett lån på 1,5 Mkr. Parakey, som redan i dag har kunder som Stena Fastigheter, Vasakronan och Balder, vill nu skynda på tillväxten.

”Sen i slutet av februari har vi slutit avtal med runt 100 företagskunder, varav vissa är små kontor, andra är garage och vissa är stora företag som Vasakronan. Vi var nobodies i början och det är inte lika lätt att sälja in låstjänster till företag som till privatpersoner – det är inte sett som lika hett bland vanligt folk och vi har inte delningsekonomin som argument”, säger Jonas Arvidsson. 

Däremot tror han att marknaden för elektroniska lås för företag egentligen är mer lukrativ. 

”Vi har på kort sikt visat att produkten är väldigt bra och vi kan växa med våra existerande kunder. Vår omsättning i år ligger på runt 1 miljon kronor men det är bättre än vi förväntade oss. Det här har varit vårt utforskningsår och nästa år mångdubblar vi omsättningen”, säger Jonas Arvidsson. 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera