Annons

Låsbolaget Glue tar in 35 miljoner: ”Vi ska rulla ut i London”

Glues vd Carl Johan Grandinson.
Glues vd Carl Johan Grandinson.
Med Glues digitala lås kan du släppa in allt från hantverkare till matkasseleverantörer i din lägenhet. Nu tar bolaget in 35 miljoner kronor bland annat för att satsa i London.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det digitala låsföretaget Glue utvecklar ett lås som till exempel ska låta dig öppna ytterdörren för matleveranser så att varorna kan lämnas direkt i kylskåpet.

Låsen öppnas direkt i mobiltelefonen och låter användaren hålla koll på vem som har gått in och ut ur dörren. 

Nu tar bolaget in 35 miljoner kronor i riskkapital. Delar av pengarna är en tilläggsinvestering från den tidigare investeraren och Northvoltgrundaren Peter Carlsson (NTL), avslöjar sajten Breakit

Läs mer: Hon lämnar Schibsted Growth för att bli partner på Alfvén och Didrikson

Glues vd Carl Johan Grandinson är förtegen kring vilka övriga investerare är. Enligt honom ska pengarna användas för att fortsätta utrullningen av Glues "innanför dörren-leveranser".

Det var i somras som Glue tog klivet in i Storbritannien

"Vi ska bygga vidare på vår in home delivery-plattform och rulla ut den i Stockholm  och London", säger han. 

Det var i somras som Glue tog klivet in i Storbritannien, där hälften av företagets personal på 17 personer i dag är baserade. Man sätter just nu upp ett antal pilotprojekt med leverantörer i London på samma sätt som man gjort i Stockholm.

Di Digital har tidigare rapporterat om Glues samarbeten med Bring och Postnord. Carl Johan Grandinson berättar att samarbetet med Bring nu lämnat pilotstadiet för en skarp utrullning. 

"Vi utbildar chaufförer och rullar ut område för område. När någon som har ett Glue-lås installerat köper något hos en e-handlare som har Bring som leveranspartner får denne en förfrågan via vår app om de vill ha den innanför dörren", säger han.

Slutmålet för alla paket är ju att komma innanför dörren, så varför inte ta emot dem där direkt?

Att e-handelsjättar som Amazon börjat experimentera med egna lösningar för innanför dörren-leveranser ser han inte som ett hot.

"Vår affärsmodell håller på att bekräftas. Slutmålet för alla paket är ju att komma innanför dörren, så varför inte ta emot dem där direkt? Amazon håller på att göra in home-delivery till en standardlösning för sina Prime-kunder och Walmart håller på med piloter för in fridge-delivery på samma sätt som vi gjorde för flera år sedan. Vi var först i världen med in fridge-delivery", säger Carl Johan Grandinson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies