Annons

Göteborgs Sportlala tar in nytt kapital

Göteborgs outletsajt Sportlala ska växa med nytt kapital.
Göteborgs outletsajt Sportlala ska växa med nytt kapital. Foto: Pressbild.
Medlemsklubben Sportlala tar in 5 miljoner kronor från befintliga ägare och Cebon group. Nu ska det digitala outletbolaget fokusera på expansion.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sportlala (NTL) är en klubb som erbjuder sina medlemmar billigare sportkläder än vad som finns på sportbutikernas egna hemsidor. Sajten fungerar som en outletbutik där sportmärken och butiker kan sälja sina utgående produkter till ett billigare pris. Sedan starten 2015 har bolaget nu värvat 60 000 medlemmar. 

Under hösten 2015 tog bolaget in 6 miljoner kronor från bland andra Chalmers Ventures (NTL), det norska riskkapitalbolaget Milla Invest och Aggregate Media. Nu har bolaget tagit in ytterligare 5 Mkr. Förutom Chalmers och Milla Invest går även Cebon Groups nyskapade investmentbolag in som delägare. 

”Vi ville ha med en entreprenör som vet hur man bygger produktbolag. Här i Göteborg är det mer industri- och konsultbolag som är de stora entreprenörerna. Om man hör med ett konsultbolag så är deras resa väldigt annorlunda än vår resa. Stefan Rundeus och Magnus Clavegård är väldigt duktiga och de ställde relevanta frågor på våra möten”, säger Viktor Sellman, vd och medgrundare av Sportlala.

Läs även: Outlet för sportkläder tar in 6 miljoner i kapital 

I och med att utvecklingen av sajten har kommit långt ska bolaget nu fokusera på tillväxt med hjälp av det nya kapitalet. Planen är även att ta bolaget internationellt framöver. 

”Hälften av våra ordrar kommer från återkommande kunder så nu ska vi att öka medlemsantalet och expandera”, säger Viktor Sellman. 

I det sista kvartalet taktade vi en årsomsättning på 5 miljoner.

Bolaget hade en omsättning på 1,2 Mkr och en förlust på 1,5 Mkr under 2015. Enligt Viktor Sellman gör bolaget även en förlust för 2016 men vill inte gå in närmare på siffrorna för fjolåret. 

”I det sista kvartalet taktade vi en årsomsättning på 5 miljoner. Vi är väldigt nöjda med resultatet och så ska vi öka väldigt mycket i år när vi börjar marknadsföra oss ordentligt”, säger Viktor Sellman.

Sportlala har under fjolåret marknadsfört sig i Stockholms tunnelbana men i och med att bolagets egna kampanjer endast pågår i en vecka i taget har de nu byggt in ett automatiserat system för att marknadsföring online. 

Läs även: Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer