Annons

Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”

Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.
Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital. Foto: Press
I början av mars var grundarna bakom Gigital ”höga på sin egen framgång”, som vd:n Givar Shabani beskriver det. Sedan slog coronapandemin till och på en vecka försvann nästan alla kunder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En digital plattform för artistbokningar. Så kan man beskriva det uppmärksammade startupbolaget Gigital, som startades 2018 av entreprenören Viktoryia Khromchanka, som tidigare drev egen pr-byrå, hennes bror Andrei Khromchanka, som jobbade som artistbokare, och Givar Shabani, som har en bakgrund som apputvecklare och professionell e-sportare. 

Grundarna lockade tidigt 2,6 miljoner kronor i riskkapitalkapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för MTV Networks, samt Christian Drougge på skivbolaget Cosmos Music.

Vi kände oss som Sveriges mest drabbade bolag.

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag.

”Branschen har ju präglats av oprofessionella aktörer som gjorde onödigt dyrt och tidskrävande att hitta boka artister. Detta medan livemusik är branschens kassako. Vi erbjuder en transparent marknadsplats som kopplar ihop kvalitetsgranskade artister med professionella eventarrangörer”, förklarar medgrundaren Viktoryia Khromchanka, som växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland och kom till Sverige som 11-åring med sin familj.

Läs mer: Viktoryia Khromchanka gick från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen 

Sedan lanseringen i slutet av 2018 har över 1 000 bokningar genomförts på Gigitals plattform. Största kunden var länge Nordic Choice Hotels, som bland annat använde Gigital för bokningar av jazzmusiker till sina hotellbruncher och DJ:s till sina kvällsaktiviteter.

Under 2019 omsatte bolaget drygt 2 miljoner kronor och i år såg det ut som att man skulle omsätta närmare tio miljoner kronor. Viktoryia Khromchanka och Givar Shabani var med i Forbes 30 under 30-lista för Europa, i kategorin Entertainment.

Sedan slog coronapandemin till.

”I början av mars var vi höga på vår egen framgång. På ett par månader hade vi omsatt lika mycket som under hela 2019. Men sedan rycktes allt ifrån oss. På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder. Vi kände oss som Sveriges mest drabbade bolag, eftersom vi jobbar för att sammanföra besöksnäring och hotell med artister, branscher som alla var i kris”, minns Givar Shabani.

”Vi hamnade i ett chocktillstånd”, säger Viktoryia Khromchanka.

Under de första månaderna kämpade de två för att hitta alternativa inkomstkällor. 

”Vi startade en en rad nya projekt som verkar konstiga i efterhand. Bland annat kodade vi en musikquizbot för digitala AW:s. Det var fel väg att gå, och långt ifrån vad Gigital är. Lite som när Airbnb-grundarna skulle sälja Corn Flakes”, skrattar Givar Shabani.

Vi tror att marknaden för kostnadseffektiva, digitala lösningar kommer vara starkare efter pandemin än innan.

Efter den första paniken lagt sig återgick Gigital-gänget till att fokusera på kärnaffären. 

”Vi har förbättrat och förenklat bokningsupplevelsen och ska lansera en ny produkt innan året är slut. Vi tror att marknaden för kostnadseffektiva, digitala lösningar kommer vara starkare efter pandemin än innan”, säger Viktoryia Khromchanka.

Bolaget har lyckats klara livhanken utan att säga upp några av de sju medarbetarna. Nu är man mitt uppe i att ta in nytt kapital i en bryggfinansiering som ska bli klar innan årsskiftet.

”Vi ska ta in tre miljoner totalt, knappt två är redan säkrade. Bryggfinansieringen kommer från befintliga och nya investerare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Är kunderna på väg tillbaka?

”Ja. Vi tar emot många bokningar för 2021 nu. Jag tror vi kommer se ett enormt uppsving nästa år”, säger Givar Shabani.

Ska ni expandera utomlands?

”Vi har redan viss verksamhet i Norge och vi har några andra internationella bokningar.  Men ja, det är tanken. Vår nya produkt gör plattformen mer skalbar”, säger Viktoryia Khromchanka.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer