Hoppa till innehållet

Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”

I början av mars var grundarna bakom Gigital ”höga på sin egen framgång”, som vd:n Givar Shabani beskriver det. Sedan slog coronapandemin till och på en vecka försvann nästan alla kunder.

Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.
Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.Foto: Press

En digital plattform för artistbokningar. Så kan man beskriva det uppmärksammade startupbolaget Gigital, som startades 2018 av entreprenören Viktoryia Khromchanka, som tidigare drev egen pr-byrå, hennes bror Andrei Khromchanka, som jobbade som artistbokare, och Givar Shabani, som har en bakgrund som apputvecklare och professionell e-sportare. 

Grundarna lockade tidigt 2,6 miljoner kronor i riskkapitalkapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för MTV Networks, samt Christian Drougge på skivbolaget Cosmos Music.

Vi kände oss som Sveriges mest drabbade bolag.

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag.

”Branschen har ju präglats av oprofessionella aktörer som gjorde onödigt dyrt och tidskrävande att hitta boka artister. Detta medan livemusik är branschens kassako. Vi erbjuder en transparent marknadsplats som kopplar ihop kvalitetsgranskade artister med professionella eventarrangörer”, förklarar medgrundaren Viktoryia Khromchanka, som växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland och kom till Sverige som 11-åring med sin familj.

Läs mer: Viktoryia Khromchanka gick från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen 

Sedan lanseringen i slutet av 2018 har över 1 000 bokningar genomförts på Gigitals plattform. Största kunden var länge Nordic Choice Hotels, som bland annat använde Gigital för bokningar av jazzmusiker till sina hotellbruncher och DJ:s till sina kvällsaktiviteter.

Under 2019 omsatte bolaget drygt 2 miljoner kronor och i år såg det ut som att man skulle omsätta närmare tio miljoner kronor. Viktoryia Khromchanka och Givar Shabani var med i Forbes 30 under 30-lista för Europa, i kategorin Entertainment.

Sedan slog coronapandemin till.

”I början av mars var vi höga på vår egen framgång. På ett par månader hade vi omsatt lika mycket som under hela 2019. Men sedan rycktes allt ifrån oss. På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder. Vi kände oss som Sveriges mest drabbade bolag, eftersom vi jobbar för att sammanföra besöksnäring och hotell med artister, branscher som alla var i kris”, minns Givar Shabani.

”Vi hamnade i ett chocktillstånd”, säger Viktoryia Khromchanka.

Under de första månaderna kämpade de två för att hitta alternativa inkomstkällor. 

”Vi startade en en rad nya projekt som verkar konstiga i efterhand. Bland annat kodade vi en musikquizbot för digitala AW:s. Det var fel väg att gå, och långt ifrån vad Gigital är. Lite som när Airbnb-grundarna skulle sälja Corn Flakes”, skrattar Givar Shabani.

Vi tror att marknaden för kostnadseffektiva, digitala lösningar kommer vara starkare efter pandemin än innan.

Efter den första paniken lagt sig återgick Gigital-gänget till att fokusera på kärnaffären. 

”Vi har förbättrat och förenklat bokningsupplevelsen och ska lansera en ny produkt innan året är slut. Vi tror att marknaden för kostnadseffektiva, digitala lösningar kommer vara starkare efter pandemin än innan”, säger Viktoryia Khromchanka.

Bolaget har lyckats klara livhanken utan att säga upp några av de sju medarbetarna. Nu är man mitt uppe i att ta in nytt kapital i en bryggfinansiering som ska bli klar innan årsskiftet.

”Vi ska ta in tre miljoner totalt, knappt två är redan säkrade. Bryggfinansieringen kommer från befintliga och nya investerare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Är kunderna på väg tillbaka?

”Ja. Vi tar emot många bokningar för 2021 nu. Jag tror vi kommer se ett enormt uppsving nästa år”, säger Givar Shabani.

Ska ni expandera utomlands?

”Vi har redan viss verksamhet i Norge och vi har några andra internationella bokningar.  Men ja, det är tanken. Vår nya produkt gör plattformen mer skalbar”, säger Viktoryia Khromchanka.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera